نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش ساخت IVR در ایزابل

 

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به یکی از قابلیت های کلیدی سیستم تلفنی ایزابل خواهیم پرداخت این قابلیت جزو جدا نشدنی هر مرکز تماسی است ،حتما تا به حال با شرکتی تماس گرفته اید و در ابتدا سیستم به شما تاریخچه ایزابل خوش آمد گویی می گوید و سپس از شما می خواهد برای ارتباط با بخش های مختلف کلید های متفاوتی را فشار دهید ، به عنوان مثال از شما می خواهد برای ارتباط با بخش فروش کلید ۱ و بخش پشتیبانی کلید ۲ و ….. به این قابلیت در سیستم های تلفنی IVR می گویند.

 

IVR مخفف Interactive voice response است که به معنای پاسخ صوتی تعاملی می باشد. IVR در سیستم های تلفنی وظیفه توزیع مکالمات را به عهده دارد و در واقع بار اپراتور برای پاسخ به مشتری ها به مقدار زیادی کاهش می دهد و تماسها به صورت خودکار و هدفمند توزیع می شوند.

 

تعداد IVR در ایزابل

 

همانطور که قبلا هم گفتیم ایزابل یک سیستم تلفنی آموزش ایزابل متن باز است و بر خلاف سیستم های تلفنی سنتی و سخت افزار های آماده هیچ محدودیتی در تعداد IVR ها ندارد و شما می تواند تعداد زیادی IVR به صورت چند مرحله ای تعریف کنید.

 

تعریف یک IVR جدید در ایزابل

 

برای تعریف یک IVR جدید در ایزابل از پنل سمت راست PBX و سپس PBX Configuration را انتخاب می کنید و از منوی جدید گزینه IVR را انتخاب می کنید.

 

از منوی سمت راست گزینه Add IVR را انتخاب می کنید

 

آموزش ساخت IVR در ایزابل

 

 

تنظیمات یک IVR در ایزابل

 

مانند قسمت های پیشین مجموعه آموزش های ایزابل قسمت های مهم را توضیح خواهیم داد

 

 

تاریخچه ایزابل

 

Name : یک نام دلخواه برای IVR  تایپ می کنیم ، وارد کردن این نام الزامی است

 

IVR Description : توضیحی برای IVR می نویسیم پر کردن این قسمت الزامی نیست

 

Announcement : یک صدا برای IVR از لیست انتخاب می کنیم ، این همان صدایی است که هنگام ورود به IVR پخش می شود ، در قسمت قبل از مجموعه آموزش ایزابل روش ضبط و یا اضافه کردن صدا را به ایزابل آموزش دادیم.

 

Direct Dial : در صورتی که این قسمت را روی Extention تنظیم کنید در هنگام پخش IVR کاربر می تواند هر داخلی ای را شماره گیری کنید در غیر این صورت امکان شماره گیری داخلی خاص از کاربر سلب می شود.

 

Timeout : زمانی است که به کاربر فرصت داده می شود تا یک گزینه را انتخاب کند این زمان به ثانیه می باشد

 

Invalid Retries : تعداد دفعاتی است که در صورتی که کاربر گزینه اشتباهی را انتخاب کند  می توانیم کاری انجام دهیم

 

Invalid Retry Recording : می توانیم صدایی تنظیمات IVR در ایزابل را از لیست در این قسمت انتخاب کنیم که در صورتی که کار بر گزینه اشتباهی انتخاب کرد برای کاربر پخش شود. در صورتی که این قسمت روی Default قرار داشته باشد خود ایزابل صدای مناسبی که از قبل دارد را پخش خواهد کرد ( این صدا اینگلیسی می باشد)

 

Append Announcement on Invalid : در صورتی که این گزینه را تیک بزنید بعد از پخش صدای Invalid Retry Recording صدای اصلی IVR دوباره پخش خواهد شد.

 

Return on Invalid : اگر این گزینه تیک بزنید در صورتی که این IVR از طریق یک IVR دیگه صدا شده باشد سیستم به IVR پدر باز می گردد.

 

Invalid Recording : در این قسمت هم شما می تواند صدای ضبط شده ای را انتخاب کنید ، این صدا زمانی پخش خواهد شد که کاربر گزینه اشتباهی را انتخاب کرده و تعداد Invalid Retries به پایان رسیده باشد.

 

Invalid Destination : مقصدی است که در صورت کاربر به تعداد Invalid Retries گزینه اشتباه وارد کرد تماس به این مقصد منتقل خواهد شد.

 

تمام این گزینه هایی که در بالا توضیح دادیم برای حالت Time Out نیز وجود دارد که کاملا مشابه هستند.

 

Return to IVR after VM : در صورتی که این گزینه تیک شده باشد و voice mail در سیستم فعال باشد بعد از در یافت پیام از Voice mail سیستم کاربر را به این IVR منتقل می کنید.

 

در قسمت  IVR Entries  شما می توانید کلید های IVR را مشخص و یک مقصد برای هر کدام انتخاب کنید . تعداد Ext ها نا محدود است و شما می توانید از اعداد یک یا چند رقمی در این قسمت استفاده کنید.

 

در آخر هم می توانید IVR را Sumbit کنید.

 

برای تست هم می توانید مقصد مسیر وردی را IVR انتخاب کنید تا تمامی تماس های ورودی به IVR متصل شود.



:: بازدید از این مطلب : 486
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش ضبط صدا در ایزابل

 

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به ضبط صدا در ایزابل می پردازیم ، از این صدای ضبط شده در IVR و Announcement ها استفاده خواهد شد.

 

به چه علت در ایزابل از صدا های ضبط شده استفاده می کنیم

 

در سیستم های تلفنی تنها ضبط صدا در ایرابل راه تعامل مخاطب از طریق صدا است برای اینکه خطایی را نشان دهیم و یا کاری را به مخاطب محول کنیم از صدا ها استفاده می کنیم ، به صورت پیش فرض صدا های زیادی در ایزابل وجود دارد که شامل خطا ها و پیام های ثابت و اعداد می باشد ، البته این صدا ها به صورت اینگلسی ضبط شده اند .

 

این فایل های صوتی در مسیر/var/lib/asterisk/sound/enمی باشند البته ایزابل از زبانهای دیگری هم پشتیبانی می کند

 

در جلسه های بعدی مجموعه آموزش ایزابل نحوه  فارسی سازی تمام پیام ها را توضیح خواهیم داد

 

در حال حاضر می خواهیم صداهای اختصاصی خودمان را روی ایزابل قرار دهیم

 

فرمت ها قابل پشتیبانی توسط ایزابل

 

ایزابل از فرمت های زیادی از صدا پشتیبانی می کند ولی فرمتی که استاندارد ترین حالت می باشد و توسط اکثر سیستم ها قابل پخش است فرمت Wav می باشد البته با کدینگ PCM  شانزده بیتی و نرخ ۸۰۰۰Hz .

 

توجه داشته باشید هر چند تاریخچه ایزابل ایزابل از کدینگ های ۳۲ بیتی و نرخ ۱۹۲khz پشتیبانی می کند و در سیستم های تلفنی این مقدار کیفیت صدا قابل انتقال نیست و فقط باره پردازنده را بیشتر می کند.

 

چگونه یک صدای جدید به ایزابل اضافه کنیم

 

به دو روش می توان به ایزابل صدا اضافه کرد

 

۱- آپلود فایل ضبط شده

 

در این روش کافی است از تنظیمات PBX به زیرمنوی System Recordig وارد شویم

 

فایل مورد نظر خود را ابتدا به فرمت قابل پذیرش ایزابل تبدیل می کنیم سپس از طریق پنل وب فایل خود را آپلود می کنیم در هنگام آپلود به هیچ وجه صفحه را بارگذاری مجدد نکنید.

 

بعد از اتمام بار گذاری نام فایل در قسمت Name this Recording به نمایش در می آید می توانید آن را ویرایش کنید و یا همانطور رها کنید و روی دکمه Save کلیک کنید.

 

آموزش ضبط صدا در ایزابل

 

 

۲- ضبط صدا از طریق گوشی تلفن

 

در صورتی که خودتان قصد ضبط کردن صدا داشته باشید لازم نیست آن را توسط دستگاه دیگر ضبط کنید سپس آن را به فرمت مورد قبول ایزابل تبدیل کنید و در آخر بار گذاری کنید. ایزابل همه این کار ها را برای شما انجام خواهد داد.

 

کافی است در صفحه System recording در جعبه متنی که در شکل زیر نمایش داده شده است شماره داخلی ای را که می خواهید صدا توسط آن ضبط شود را وارد کنید

 

و روی دکمه Go کلیک کنید. آموزش ایزابل خواهید دید که هیچ اتفاقی نمی افتد ولی کافی است تلفنی که داخلی آن را وارد کرده اید برداشته و کد *۷۷ را شماره گیری کنید و بعد از شنیدن صدای بوق اقدام به ضبط کنید و در پایان ضبط کلید #  را فشار دهید . مراحل کار توسط راهنمای صوتی به گوینده اعلام خواهد شد.

 

بعد از آن  کافی است یک نام برای صدای ضبط شده  در فیلد Name this Recording  انتخاب کنید و روی دکمه save کلیک کنید

 

فایل های ضبط شده و یا بارگذاری شده در ایزابل در منوی سمت راست قابل مشاهده هستند

 

آموزش دوره ایزابل

 

 

مسیر فایل های صوتی ضبط شده در ایزابل

 

در صورتی که لازم باشد فایل های صوتی را از روی ایزابل بردارید . باید مسیر ذخیره شدن فایل ها در سیستم عامل را بدانید

 

فایل های ضبط شده و یا بارگذاری شده در system recording همگی در مسیر /var/lib/asterisk/sound/customذخیره می شوند



:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 دی 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش ارتباط ترانک بین دو سرور ایزابل

 

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به آموزش اتصال دو سرور ایزابل (ترانک بین دو سرور ایزابل) می پردازیم ، شایان ذکر است که این آموزش برای ترانک بین ایزابل و الستیکس و FreePBX نیز کاربرد دارد . کاملا مشابه می باشد.

 

چرا باید دو سرور ایزابل را به هم متصل کنیم

 

سازمان ها و شرکت هایی که دارای شعب متفاوتی هستند معمولا ارتباط شبکه بین این شعب برقرار است . اگر شما در هر شعبه یک سرور تلفنی داشته باشید به راحتی ترانک ایزابل با ایزابل می توانید آنها را به هم متصل و ارتباط داخلی بین شعب داشته باشید و به راحتی می توانید داخلی همکار خود در شعبه شهرستان را شماره گیری و بدون استفاده از شبکه تلفنی مخابرات به صورت رایگان با ایشان صحبت کنید.

 

این ارتباط بین شعب هم باعث سادگی دسترسی کارمندان به یکدیگر می شود و هم در هزینه ها صرفه جویی می کند.

 

در مواردی هم که مرکز تماس شما بسیار بزرگ است و یک سرور تلفنی پاسخگوی حجم زیاد مکالمات نمی شود ، می توانید از دو یا چند سرور استفاده کنید و بین آنها به وسیله ترانک ارتباط بر قرار کنید.

 

اشتباه نکنیم

 

شاید راحت ترین راه حل برای ارتباط داخلی بین شعب رجیستر کردن تلفن های یک شعبه روی سرور شعبه دیگر است. هر چند این کار در منابع سخت افزاری صرفه جویی آموزش ایزابل می کند ولی پهنای باند زیادی مصرف میک ند و ارتباط تلفنی نا پایداری پدید می آید.

 

ارتباط ترانک بین دو ایزابل

 

برای ارتباط ترانک بین دو ایزابل ابتدا باید ار تباط شبکه ای بین دو سرور بر قرار باشد ، برای اطمینان از ارتباط بین دو سرور می توانید از یک سرور ، سرور دیگر را Ping کنید.

 

برای یاد گیری بهتر با یک مثال پیش می رویم به تصویر زیر دقت کنید این تصوریر ، سناریوی اجرایی را به خوبی نشان می دهد

آموزش ارتباط ترانک بین دو سرور ایزابل

 

 

در واقع انتظار داریم. بعد از پیاده سازی و ایجاد ترانک بین دو سرور A و B بتوانیم از داخلی های هر سرور داخلی سرور دیگر را شماره گیری کنیم

 

در ابتدا به سراغ سرور A می رویم یک ترانک از نوع IAX2 ایجاد می کنیم و یک نام به آن اختصاص می دهیم و تنظیمات Outgoing را به شکل زیر انجام می دهیم

 

Trunk Name:  یک نام دلخواه

 

Peer Details:

 

host=192.168.2.20

type=friend

qualify=yes

context=from-internal

 

همانطور که می بینید در قسمت Host شما باید IP سرور دیگر را وارد کنید

 

ترانک ما ساخته شده است.

آموزش ایزابل

 

 

حال باید یک Outbound route هم بنویسیم .

 

یک Outbound route مانند شکل زیر می سازیم.

 

در این مسیر خروجی تاریخچه ایزابل گفته ایم که شماره های سه رقمی که با عدد ۳ شروع می شوند را از طریق ترانکی که در بالا ساخته ایم ارسال کند

 

 

دقیقا مشابه ا تنظیمات سرور A   را با تغییرات کوچکی ،  روی سرور B نیز انجام دهیم

 

Trunk Name:  یک نام دلخواه

 

Peer Details:

 

host=192.168.1.20

type=friend

qualify=yes

context=from-internal

 

 

و یک مسیر خروجی نیز مانند شکل زیر  باید تعریف کنیم که شماره های ۳ رقمی که با ۲ شروع می شوند را به سمت ترانک ساخته شده هدایت کند

 

اگر تنظیمات را به درستی انجام داده باشید در حال حاضر به راحتی می توانید مثلا از داخلی ۲۰۲ با داخلی ۳۰۳ مکالمه داشته باشید



:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1396 | نظرات ()