نوشته شده توسط : fereshteh

دوره آموزش استریسک


لذت بخش ترین جنبه از زندگی انسان ها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر است. این ارتباط اگر بوسیله فناوری های جدید باشد جذابیت آن را چند برابر خواهد کرد. استریسک نرم افزاری است که راه اندازی ارتباطاتی از این نوع را بر روی بستر شبکه های کامپیوتری فراهم می کند. در دوره آموزش استریسک سعی می کنیم تمام بخش های آموزش استریسک را پوشش دهیم.

استریسک چیست ؟


استریسک در حقیقت یک نرم افزار تحت سیستم عامل لینوکس است که در بازه زمانی بسیار کوتاهی طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و برای ایجاد سیستم های تلفنی تحت شبکه در سال ۱۹۹۱ توسط مارک اسپنسر توسعه داده شده.

ایده اصلی استریسک زمانی آموزش استریسک به ذهن مارک خطور کرد که به دنبال راهی جهت ارتباط آسان تر با مشتریان شرکت خدمات نرم افزاری لینوکس خود بود اما پول کافی برای خرید یک سیستم تلفنی سنتی را نداشت در نتیجه آغاز توسعه سافت سوئیج استریسک شروع و در نهایت به تاسیس شرکت دیجیوم ختم شد.

 

دوره آموزش استریسک


شرکت دیجیوم در سال ۱۹۹۱ با قدرت گرفتن از استریسک و با هدف توسعه سیستم های تلفنی نرم افزاری و همچنین تولید سخت افزار توسط مارک تاسیس شد. مارک به عنوان موسس تا سال ۲۰۰۷ به سمت مدیرعامل و تا اکنون به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت به کار خود ادامه می دهد.

استریسک جایگزین و رقیب اصلی سیستم های تلفنی قدیمی مانند سانترال پاناسونیک بود اما امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین راه کارها برای ارتباطات مالتی مدیا برای کسب کارهای کوچک تا بزرگ محسوب می شود. یکی از دلایل این محبوبیت ، انعطاف پذیری این سیستم با انواع مختلفی از پروتکل ها و تکنولوژی ها مانند SIP ، IAX ،MGCP و … است.

ویژگی های استریسک


اولین وجه تمایز استریسک نسبت به سایر سیستم های تلفنی امکان نصب بر روی انواع مختلفی از توزیع های لینوکسی تحت لیسانس گنو ( بنیاد نرم افزارهای آزاد ) است. این مزیت باعث می شود تا برنامه نویسان و توسعه دهندگان در سراسر دنیا به فکر تکمیل و توسعه این نرم افزار به صورت آزاد باشند .

این نرم افزار اولین بار در ایالات متحده توسعه داده شد اما امروزه این سافت سوئیج در سراسر دنیا به صورت آزاد عرضه می شود و این امر به استریسک ماهیت بین المللی داده است. برای مثال شما می توانید پیغام های صوتی سیستم تلفنی استریسک را به چندین زبان مختلف به صورت همزمان در سیستم تلفنی خود داشته باشید ، زبان فارسی نیز می تواند به راحتی در این سیستم اضافه شود.

امیدواریم تا به اینجا به سئوال استریسک چیست پاسخ خوبی داده باشیم ، در ادامه نقشه ای از مسیر تبدیل شدن به یک متخصص استریسک ترسیم و سپس با معرفی دوره آموزش استریسک به شما در طی این راه طولانی کمک کنیم.

 

دوره آموزش استریسک را از کجا آغاز کنیم ؟


همواره برای یادگیری یک تکنولوژی جدید نیاز به دانش پایه ای است که قطعا دوره آموزش استریسک هم در این فرایند یک استثنا نیست. نکته ی دیگر آن که صرفا راه اندازی یک سیستم تلفنی شما را به مقصد دلخواه نخواهد رساند بلکه درک عمیق از مباحث پایه ای و علمی در این زمینه به شما ابزار قدرتمندی خواهد داد تا با بکارگیری آن ها همیشه یک مهندس پویا باشید که راهکار های جذابی به مشتریان خود ارائه می دهند.

در ادامه یادگیری ، برنامه نویسی دست شما را برای ساخت یک سیستم تلفنی اختصاصی و یا ایجاد راه کارهای ارتباطی مهیج مبتنی بر سیستم تلفنی باز می گذارد ، فقط علاقه و پشتکار شماست که شما را از یک فرد مبتدی به یک متخصص ویپ ( استریسک ) تبدیل خواهد کرد.

بهتر است به قدم هایی که باید در این راه گذاشته شود تا آماده دوره آموزش استریسک شویم بپردازیم، اولین نیاز شما دانش پایه ای شبکه یا همان درس Network+ خواد بود، یک منبع خوب برای این درس کتاب Network+ از انتشارات Sybex است اما در صورتی که می خواهید از منابع فارسی استفاده کنید با جستجوی نام دوره در گوگل به تعداد زیادی جزوه و کتاب آموزشی در زمینه شبکه دسترسی خواهید داشت.

سعی کنید مباحث و اصطلاحات رایج شبکه را به خاطر بسپارید و با نحوه کارکرد پروتکل های متداول شبکه آشنا باشید، تسلط بر این قسمت قطعا کمک بزرگی به شما در دوره آموزش استریسک خواهد کرد.

گام دوم یادگیری و درک صحیح سیستم عامل لینوکس است. نرم افزارها دوره آموزش استریسک در لینوکس چگونه کامپایل و اجرا می شوند؟، سخت افزار ها را در لینوکس به چه صورت مدیریت کنیم؟، چگونه از دانش شبکه خود در لینوکس استفاده کنم؟، تغییرات در سیستم های تحت لینوکس چطور اعمال می شوند؟ و بسیاری از مباحث پایه ای که در منبع اصلی این دوره به نام Linux Essential از انتشارات Sybex به چاپ رسیده است، اگر تمایل دارید این مبحث را به زبان فارسی مطالعه کنید خوشبختانه منابع زیادی در اینترنت برای شما موجود است.
در قدم بعدی مطالعه در خصوص پروتکل های مالتی مدیا ( VoIP ) را آغاز کنید، ویکی پدیا شاید ارزانترین و در دسترس ترین منبع موجود برای شما باشد، تنها خواندن یک مبحث به شما کمکی نخواهد کرد پس سعی کنید هر بخش را به صورت تقریبا کاملی درک کنید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید.

دوره آموزش استریسک را با ویپینگ تجربه کنید


تا به اینجا قسمت عمده ای از پیش نیاز ها جهت دوره آموزش استریسک را پیموده اید ، وقت آن رسیده تا با خود نرم افزار استریسک آشنا شوید،تیم ویپینگ با ارائه انواع مقالات ، ویدیو ها و سناریو های آسان و کاربردی در دوره آموزش استریسک تمام آنچه که برای یادگیری نرم افزار استریسک نیاز است را فراهم می کند، بنابراین شما را به کامل ترین دوره آموزش استریسک به زبان فارسی دعوت می کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

دوره آموزش FreePBX

 

در دوره آموزش FreePBX به همراه شما به دنیای جذاب سیستم تلفنی FreePBX خواهیم رفت. امروزه مفهوم شبکه های کامپیوتری تنها برقراری ارتباطات بین رایانه ها نیست. کامپیوتر ها امروزه روش زندگی ما را دگرگون کرده اند. تماس های تلفنی یکی از محبوب ترین و در دسترس ترین روش ها برای برقراری ارتباط انسان ها است. تکنولوژی ویپ با آموزش FreePBX هدف کنار گذاشتن زیرساخت های قدیمی مانند سانترال، ارزش افزوده ای برای شبکه های کامپیوتری است تا تماس های تلفنی به راحتی با بسترهای رایانه ای موجود انجام شوند. دوره آموزش FreePBX شما را به مسیر راه اندازی و استفاده از سیستم های تلفنی ویپ هدایت می کند.

با سری دوره آموزش FreePBX از قدم های اولیه شروع می کنیم، بخش های مهم و ضروری را برای راه اندازی اولیه با تصویر به شکلی کاربردی توضیح می دهیم سپس به ویژگی هایی می پردازیم که FreePBX را از سایر سیستم های مشابه متمایز می کند. در ادامه مباحث پیشرفته را بررسی می کنیم تا بتوانیم ایده های خود را در سیستم های تلفنی اجرا کنیم.

چرا آموزش FREEPBX را انتخاب کنیم ؟

 

سیستم تلفنی متن باز استریسک اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط مارک اسپنسر توسعه داده شد. محبوبیت این نرم افزار تحت سیستم عامل لینوکس به حدی افزایش یافته که شرکت های بسیاری ساخت پوسته های گرافیکی را برای استریسک آغاز کرده اند.

پروژه های موفقی مانند FreePBX ، الستیکس و ایزابل بخشی از این سیستم ها بودند که هر یک به محبوبیت نسبی ای رسیدند اما FreePBX از شرکت schmooze ( بخوانید اشموز ) که بعد ها توسط سنگوما خریداری شد با ارائه قابلیت های فراوان ، پایداری بالا ، بروز رسانی های زمان بندی شده و منظم توانست توجه مدیران سیستم های تلفنی را جلب کند تا گرایش استفاده از این سیستم هر روزه افزایش پیدا کند.

تمام آن دسته از نیازهایی که جهت استفاده از یک سیستم تلفنی نیاز است را FreePBX به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. بر خلاف سیستم های تجاری که در ازای خرید سخت افزار و لایسنس می توانید از امکانات آن ها استفاده کنید FreePBX بر روی گستره ی وسیعی  دوره آموزش FreePBX از سخت افزار ها نصب می شود و جامعه بزرگی از برنامه نویسان هر روزه در حال توسعه و بهبود این سیستم تلفنی هستند، هرچند ماژول های تجاری FreePBX برای کسانی که می خواهند امکانات متفاوتی را تجربه کنند جهت خرید در دسترس است.

همه ی موارد ذکر شده بالا دلایل خوبی برای پاسخ به سوال چرا دوره آموزشی FreePBX را انتخاب کنیم هستند.

سرفصل های دوره آموزش FREEPBX


از قدم های اولیه برای نصب و راه اندازی تا اجرای سناریو های بزرگ ، از برنامه نویسی ماژول های ساده تا راه کارهای جامع برای سازمان های بزرگ با شما خواهیم بود.

تیم ویپینگ در دوره آموزش FreePBX با ارائه انواع آموزش ها به شکل های مختلف شما را آماده کاوش در محیط جذاب FreePBX می کند. آموزش های ما شامل مقالات ، ویدیوهای آموزشی به همراه فایل سناریو های اجرایی در خلال آموزش FreePBX است تا شما را آماده پیمودن مسیر آموزش ویپ کند بنابراین می کوشیم تا تجربه ای دلنشین از یادگیری مباحث فنی ویپ را برای شما ایجاد کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

ایزابل یک نرم افزار رایگان و متن باز است که جهت کار به عنوان یک IP-PBX مبتنی بر Asterisk طراحی و توسعه داده شده است . بر خلاف FreePBX که صرفاً یک واسط کاربری برای Asterisk می باشد ( امکانات جانبی FreePBX غیر رایگان می باشد) ایزابل متشکل از چندین نرم افزار کاربردی دیگر هم می باشد از این میان می توان به hayla-fax ، Openfire ،…… اشاره کرد ، آموزش ایزابل البته برخی از تنظیمات سیستم عامل میزبان هم به واسط کاربری ایزابل اضافه شده که ان را بسیار کار آمد کرده است. شما به راحتی با استفاده از این دوره آموزش ایزابل ، می توانید مرکز تلفن خود را راه اندازی و راه بری کنید.

سر فصل های آموزش ایزابل


در زمان نگارش این مقاله مدرک آموزشی برای ایزابل وجود ندارد . آموزش ایزابل درواقع هنوز سرفصل و یا رفرنس رسمی ندارد. ولی از آنجایی ایزابل ادامه پروژه الستیکس می باشد بر طبق سر فصل های مدرک مهندسی الستیکس پیش خواهیم رفت و قسمت های جدید مربوط به ایزابل را هم در این میان پوشش خواهیم داد ، در این سری از مقالات آموزش ایزابل به سر فصل های زیر اشاره خواهیم کرد.


تاریخچه ایزابل
نصب ایزابل و سخت افزار مورد نیاز
مهاجرت از الستیکس به ایزابل
تنظیمات کلی سیستم
راه اندازی سیستم تلفنی
ایجاد داخلی
مسیر های ورودی و حروجی
ایجاد و تنظیم ترانک
راه اندازی منشی تلفنی
تعریف و راه اندازی صف
…………..
راه اندازه ویدیو کنفرانس با استفاده از Issabel meet
کار با ماژول fail2ban (مخصوص ایزابل)
کار با Firewall دوره آموزش ایزابل ایزابل (مخصوص ایزابل)
راه اندازی mail server روی ایزابل
راه اندازی یک فکس سرور حرفه ای
راه اندازی سرویس پیام رسان
گزارشگیری حرفه ای از سیستم تلفنی
آموزش کار با ماژول دستور جلسات ( Agenda )
آموزش ایزابل مناسب چه اشخاصی است؟
این مجموعه آموزش ایزابل مناسب افرادی است که به تازگی می خواهند با یک سیستم تلفنی مبتی بر استریسک آشنا شوند.

و با توجه به این که قبلاً هم توضیح دادیم ایزابل ادامه پروژه الستیکس می باشد و مهاجرت از الستیکس به ایزابل اجتناب ناپذیر خواهد بود ، بهتر است کسانی که هم اکنون از الستیکس ، استفاده میکنند نیز مقالات ما را پیگیری کنند تا بتوانند این مهاجرت را بدون مشکل انجام داده و از امکانات جدید و به روز آن استفاده کنند .



:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1396 | نظرات ()