نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش ساخت داخلی در FreePBX

 

 

ساخت داخلی در FreePBX یکی از قدم های اولیه ولی کاربردی در راه اندازی این سیستم تلفنی محبوب است، از دوره آموزش FreePBX در این ساعت قصد داریم تا ساخت داخلی در FreePBX را با تمام جزئیات آن بررسی کنیم بنابراین با حجم زیادی از اطلاعات روبرو خواهیم شد پس در قسمت اول با روشی بسیار ساده با استفاده از حداقل پارامتر های اولیه ساخت داخلی در FreePBX را توضیح خواهیم داد، اما برای علاقمندان به بررسی دقیق تر همه ویژگی ها، در گام بعدی تمام جزئیات را موشکافانه مورد مطالعه قرار می دهیم.

 

 

ساخت داخلی در FREEPBX به روشی بسیار ساده

 

 

به عنوان یک راهنمای سریع جهت ساخت داخلی در FreePBX وارد مسیر Application>Extensions می شویم. در این صفحه لیستی از تمام داخلی های سیستم در صورتی که آن ها را ساخت داخلی در FreePBX ایجاد کرده باشیم به ما نمایش داده می شود، در صورتی که برای بار اول اقدام به ساخت داخلی در FreePBX می کنید می توانید با استفاده از کلید Add Extension لیستی از انواع داخلی ها را برای انتخاب مشاهده کنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم داخلی های خود را از نوع PJSIP انتخاب کنید پس بر روی گزینه Add New PJSIP Extension کلیک می کنیم.

 

صفحه نمایش داده شده به ما امکان تنظیم تمام ویژگی ها در داخلی FreePBX می دهد، اما سه فاکتور مهمی که برای ساخت داخلی در FreePBX  شامل User Extension که همان شماره داخلی جهت تماس با فرد است، Display Name نام شخصی که شماره داخل متعلق به آن است و در نهایت یک رمز عبور که با پارامتر Secret مشخص خواهد شد.

 ساخت داخلی در FreePBX

برای نمایش روند انجام ساخت داخلی در FreePBX به این روش، یک داخلی آزمایشی با شماره ۱۰۰ و اسم تست مانند تصویر بالا می سازیم، پس از ورود این اطلاعات کافی است با کلیک بر روی گزینه Submit و سپس Apply Config تنظیمات خود را ذخیره و اعمال کنیم. ساخت داخلی در FreePBX با همین تنظیمات ساده به پایان رسید. از این داخلی می توانید در تلفن ها و یا هر دستگاهی که از تکنولوژی ویپ بهره می برد استفاده کنید.

 

در راهنمای بالا از پروتکل PJSIP برای ساخت داخلی استفاده کرده ایم، اگر  قصد مطالعه بیشتر در خصوص انواع تکنولوژی های داخلی ها را دارید می توانید به درس معرفی داخلی های FreePBX از سری دوره آموزش FreePBX  نگاهی بیندازید تا اطلاعات خلاصه اما مفید و کاربردی در این مورد کسب کنید. در گام بعدی ویژگی های داخلی ها در FreePBX را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

 

بخش GENERAL : تنظیمات پایه ای داخلی ها

 

 

همانطور که از اسم این بخش پیداست شما در قسمت General تنظیمات کلی یک داخلی را مشخص خواهید کرد، تنظیماتی مانند نام کاربری ، امکان دسترسی کاربر به پنل کاربران ، رمز عبور و تنظیماتی از این دست. تصویر زیر از لبه ی General در ساخت داخلی در FreePBX را به شما نمایش می دهد، همراه با شما تمامی این مقادیر را بررسی خواهیم کرد.

 دروه آموزش FreePBX

User Extension دقیقا همان شماره داخلی فرد است، شماره ای که افراد در سیستم تلفنی با شماره گیری آن می توانند با فرد موردنظرشان صحبت کنند، تعیین این شماره دارای شرایط خاصی مانند تنظیم داخلی در FreePBX عدم امکان تغییر آن در آینده است، پس شرایطی مانند تعداد افرادی که نیاز به داخلی دارند،بخش بندی شماره ها برای قسمت های متفاوت و تعداد رقم های داخلی ها در سازمان را برای راه اندازی سیستم تلفنی خود را در نظر بگیرید. یکی از پیشنهاد های ما در این بخش استفاده از داخلی هایی با حداقل ۳ یا ۴ رقم است.

 

Display Name نامی است که برای داخلی ها خود استفاده می کنیم، برخلاف User Extension امکان تغییر این اسم برای شما در هر زمان وجود دارد، یکی از مزایای این بخش نمایش نام فرد مورد نظر در تماس های داخلی است.

 

Outbound CID : وقتی که تماس های ما با استفاده از یک ارتباط ( Trunk ) به خارج از سیستم تلفنی مانند خطوط SIP و یا E1 هدایت می شوند می توانید شماره (کالرآیدی)  فرد تماس گیرنده را مشخص کنید. اگر امکان تغییر شماره از طرف مخابرات به شما داده شده باشد می توانید از این بخش به صورت بهینه استفاده کنید، نکته دیگر اینکه این ویژگی در خطوط شهری آنالوگ کاربردی ندارند. در صورت خالی بودن این بخش کالرآیدی ترانک به عنوان مقدار پیشفرض اعمال خواهد شد.

 

Secret همانطور که اسم این بخش پیداست رمز عبور داخلی FreePBX را می توانید از این قسمت تنظیم کنید، FrePBX به صورت پیشفرض یک رمز تصادفی بسیار قوی برای شما انتخاب می کند، با ویرایش این رمز، کلمه عبور دلخواه خود را انتخاب کنید، محدودیتی در خصوص شرایط رمز برای شما از سمت FreePBX در نظر گرفته نشده است اما بهتر است از رمزی قوی که شامل حرف و رقم باشد استفاده کنید همچنین یک نوار پیمایش در اختیارتان قرار گرفته تا میزان سختی رمز انتخابی به شما نمایش داده شود.

 

Language : سیستم تلفنی FreePBX امکان پشتیبانی از پیغام های صوتی با زبان های متفاوت به صورت همزمان را دارد. در این قسمت از ساخت داخلی در FreePBX می توانید زبان اعلان های صوتی چهت پخش برای کاربر را مشخص کنید. امکان اضافه کردن اعلان های فارسی نیز به صورت خودکار از ماژول Sound Language برای شما فراهم است که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

 

User Manager Settings : داخلی های FreePBX نه تنها با استفاده از تلفن بلکه از طریق پنل کاربری تحت وب می توانند به سیستم تلفنی دسترسی داشته باشند امکاناتی مانند مشاهده لیست مخاطبان، پیام های متنی و بسیاری از تنظیمات تلفنی دیگر برای کاربر موجود است. User Manager Settings به مدیر سیستم اجازه می دهد نام کاربری و رمز عبوری را برای داخلی ها در نظر بگیرد تا دسترسی برای کاربران از این طریق فراهم شود.

 

Link to a Different Default User نحوه اتصال داخلی به یک نام کاربری را مشخص می کند، لیستی از کاربران سیستم در این کشو را می توانید مشاهده و انتخاب کنید اما اگر در حال ساخت داخلی در FreePBX جدید هستید گزینه Create New User  را انتخاب کنید.

 

Username : یک نام کاربری دلخواه می توانید برای این داخلی انتخاب کنید.

 

Password For New User : رمز عبوری که جهت دسترسی به پنل کاربری انتخاب می کنید که با رمز داخلی متفاوت خواهد بود.

 

Groups : در سیستم تلفنی FreePBX می توانید کاربران با سطح دسترسی های متفاوتی داشته باشید، این گروه ها و سطح دسترسی های آنها می بایست از قبل توسط مدیر سیستم ساخته شده باشد تا بتوان در این قسمت کاربر را به گروه مدنظر خود را انتخاب کرد. مدیریت کاربران در FreePBX را طی یک مقاله جداگانه بررسی خواهیم کرد.

 

 

بخش صندوق صوتی : هیچ تماس از دست رفته ای نخواهید داشت

 

 

صندوق صوتی یکی از ارزش افزوده هایی است که با راه اندازی سیستم های تلفنی تحت شبکه ( ویپ ) است که FreePBX نیز از آن پشتیبانی می کند به دست خواهید آورد. اکر تماس گیرنده به هر دلیلی امکان برقراری تماس با مخاطب خود را نداشته باشد بعد از شنیدن یک پیام مناسب پیغام خود را برای داخلی در سیستم ثبت می کند. در این قسمت جزئیات تنظیمات ممکن برای صندوق صوتی ( Voice Mail ) را بررسی می کنیم.

در اولین قدم باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم صندوق صوتی را برای داخلی مورد نظر خود فعال کنیم یا خیر، طبیعتا برای برای فعال سازی گزینه Enabled را در حالت Yes قرار می دهیم.

 

Voicemail Password : رمز عبور صندوق صوتی برای دسترسی و گوش دادن به پیام ها که فقط می تواند شامل رقم باشد و در صورتی که مقداری در آن وارد نکنید رمز عبور همان شماره داخلی کاربر است .

 

Require From Same Extension : اگر این گزینه فعال باشد حتی برای دسترسی به صندوق صوتی همان تلفن هم نیاز به وارد کردن رمز عبور است ، این گزینه به صورت پیشفرض فعال است و پیشنهاد می شود برای محیط هایی که امکان دسترسی فیزیکی افراد به تلفن ها هست این قابلیت را فعال کنید.

 

Disable (*) in Voicemail Menu : امکان دسترسی به منوی صدوق صوتی با فعال کردن این گزینه بسته می شود ، در صورتی که امکان چک کردن صندوق صوتی به کاربر غیر از شبکه داخلی سازمان را ندارید بهتر است این گزینه فعال باشد.

 

Email Address : آدرس ایمیلی که پیام های صندوق به آن ارسال می شوند.

 

Pager Email Address : شماره پیج یا آدرس ایمیلی که رخداد های ( Notifications ) صندوق صوتی به آن ارسال شوند.

 

Email Attachment : قابلیتی که به شما امکان پیوست فایل های صوتی به ایمیل را می دهد.

 

Play CID : خواندن شماره تماس گیرنده قبل از پخش پیام

 

Play Envelope : خواندن جزئیات زمان و تاریخ پیام های صوتی

 

Delete Voicemail : در صورت فعال بودن این گزینه ، پیام های صوتی بعد از ارسال شدن با ایمیل از صندوق صوتی حذف خواهند شد.

 

VM Options : تنظیماتی مانند آدرس سرور ایمیل و منطقه زمانی که به صورت اختصاصی برای هر کاربر قابل تنظیم است.

 

VM Context : کانتکست صندوق که معمولا بر روی مقدار پیشفرض تنظیم شده ، تا زمانی که اطلاعاتی در مورد نحوه کارکرد کانتکس ها ندارید این مقدار را خالی رها کنید.

 

VmX Locater : قابلیت VMX طراحی شده تا به فرد تماس گیرنده کمک کند با شخص مورد نظر حتی زمانی که کنار تلفن خود نیست صحبت کند پس در این حالت قبل از پخش پیام ذخیره صندوق صوتی یک IVR کوچک پخش شده که گزینه هایی در اختیار فرد تماس گیرنده قرار می دهد.

 

Use When : یکی از دو حالت مشغولی یا در دسترس نبودن را انتخاب کنید.

 

Voicemail Instructions : پخش پیغام های راهنمای صندوق صوتی برای تماس گیرنده ، در صورت خاموش بودن این گزینه فرد تنها یک صدای بوق کوتاه خواهد شنید.

 

 

بخش FIND ME/FOLLOW ME : همیشه در دسترس باشید

 

 

بگذارید قابلیت Follow me را با یک مثال ساده توضیح دهیم : فرض کنید شماره داخلی شما ۱۰۰ است  و می خواهید برای مدتی پشت میز همکارتان کار کنید اما فراموش کرده اید که داخلی خودتان را بر روی تلفن همکارتان دایورت ( فوروارد ) کنید  راه حل پاسخگویی به تماس هایتان چیست ؟ استفاده از قابلیت فالومی ( Follow me ) ، با  شماره گیری یک کد مخصوص ( Feature Code ) از تلفن همکارتان تمام تماس ها یی که مقصد آنها داخلی شما است اکنون به سمت تلفن همکارتان هدایت می شود.

Enabled : هنگام ساخت داخلی در FreePBX با قرار دادن وضعیت به Yes این قابلیت را برای داخلی مورد نظر خود فعال خواهید کرد.

 

Initial Ring Time : با استفاده از لیست کشویی مقدار زمان زنگ خوردن تلفن اصلی را به ثانیه تعیین می کنیم

 

سیاست تماس های ورودی در صورتی که وارد مرحله فالو می شدیم با Ring Strategy مشخص می شود که می تواند یکی از حالت های زیر باشد:

 

ringallv2 : پس از مدت زمانی که دوره آموزش FreePBX در قست initial تعیین شده ، همزمان لیست داخلی های فالومی نیز به صدا در خواهند آمد.

 

ringall : پس از مقدار زمان اولیه تماس با داخلی اصلی قطع خواهد شد و داخلی های موجود در لیست فالومی زنگ می خورند.

 

hunt : داخلی ها در وضعیت دسترس بودن به ترتیب لیست زنگ خواهند خورد.

 

memoryhunt : اولین داخلی زنگ می خورد ، سپس اولی و دومین داخلی زنگ می خورند ، سپس اولی دومی و سومین داخلی زنگ می خورند و به همین صورت برای داخلی های بعدی ادامه دارد.

 

firstavailable : اولین داخلی در دسترس زنگ خواهد خورد.

 

Ring Time : مدت زمانی که هریک از داخلی های لیست زنگ می خورند را به ثانیه می توان مشخص کرد.

 

Follow-Me List : لیستی از تمام داخلی هایی که می خواهید در صورت عدم پاسخگویی داخلی اصلی جوابگوی تماس هایش باشند.

 

Announcement : پیامی که قبل از اتصال به لیست فالومی ها برای فرد تماس گیرنده پخش خواهد شد.

 

Play Music On Hold : می توان به جای پخش بوق زنگ برای فرد تماس گیرنده موسیقی پشت خطی پخش کنید.

 

CID Name Prefix : می توانید یک اسم اختیاری برای تماس هایی که به لیست فالومی وصل می شوند انتخاب کنید ، این اسم به عنوان کالرآیدی بر روی تلفن مقصد نمایش داده خواهد شد.

 

Alert Info : یک پیغام اختیاری که بر روی تلفن های SIP پخش خواهد شد.

 

 

بخش ADVANCED : تنظیمات حرفه ای ساخت داخلی در FREEPBX

 

 

این قسمت شامل تنظیماتی زیادی است که به طور معمول نیازی به تغییر بسیاری از آن ها در راه اندازی سیستم های تلفنی نخواهید داشت، هرچند گزینه هایی مانند ضبط مکالمات ، رمزنگاری تماس ها و هدایت در صورت عدم پاسخگویی از ویژگی هایی است که  همواره از آن ها استفاده می شود.

Assigned DID/CID : اختصاص DID و CID خاص به یک داخلی ، در DID مقدار تعیین شده باید با مقداری که مخابرات یا ارائه دهنده خدمات سیستم تلفنی به شما می دهد یکسان باشد ، CID که معادل شماره تماس گیرنده است نیز باید دقیقا با مقداری که مخابرات تعیین می کند یکسان باشد.

 

Add Extension

 

DTMF Signaling : DTMF یا Dual Tone Multi Frequency  به همان شماره هایی گفته می شود که شما با استفاده از صفحه کلید تلفن آن ها را شماره گیری می کنید ، نحوه ارسال این شماره ها به سرور از چند طریق امکان پذیر است که نوع آن ها در این قسمت قابل تعیین است.

 

RFC2833 : کلید ها در صدا اما با کدینگی جداگانه نسبت RTP به سرور ارسال می شوند.

 

Inband : کلید ها به همراه صدا ارسال می شوند تا تشخیص آن ها بر عهده سرور باشد.

 

SIP-Info : کلید ها با استفاده از پیغام های SIP به سرور ارسال می شوند.

 

Can Reinvite : فعال سازی سیاست ReInvite برای داخلی ، برای دریافت جزئیات بیشتر به مستندات استریسک مراجعه کنید.

 

Context : به کانتکست استریسکی که تماس های داخلی به آن هدایت می شوند ، در صورتی که به این قسمت تسلط دارید آن را تغییر دهید.

 

Host : آدرس دستگاه که معمولا برای دستگاه های نهایی مانند تلفن به صورت داینامیک تعریف می شود.

 

Trust RPID : آیا استریسک باید پیغام هایی از نوع RPID را از سمت کلاینت قبول کند یا خیر.

 

Send RPID : آیا استریسک می تواند RPID را برای کلاینت ارسال کند یا خیر.

 

Connection Type : نوع اتصال داخلی در استریسک که شامل

 

peer : یک موجودیت SIP که استریسک تماس ها را به آن ارسال می کند.

 

user : یک موجودیت SIP که تماس ها از آن دریافت می شود.

 

friend : موجودیتی متشکل از هر دو نوع بالا که معمولا برای داخلی ها از این نوع استفاده می شود.

 

NAT Mode : اگر کلاینت ( تلفن ) در شبکه با استفاده از NAT به سرور دسترسی دارید این گزینه را فعال کنید.

 

Port : پورتی که برای ارتباط SIP از آن استفاده می شود.(پیشفرض ۵۰۶۰)

 

Qualify : سرور به صورت دوره ای وضعیت کلاینت های خود را بررسی می کند ، در صورتی که پاسخی از آن ها دریافت نکند وضعیت را به Unreachable تغییر می دهد.

 

Qualify Frequency : بازه زمانی ای برای Qualify برای بررسی وضعیت که به صورت پیشفرض مقدار ۶۰ به معنی ۱ دقیقه تنظیم شده است.

 

Transport : نحوه ارتباط با سرور که یکی از سه حالت TPC ، UDP و یا TLS می تواند باشد.

 

Enable AVPF : برای استفاده از WebRTC این گزینه را فعال کنید.

 

Enable Encryption : رمز گذاری بر روی مدیای در حال انتقال ( SRTP ) ، تماس هایی که SRTPر را پشتیبانی نکنند با استفاده از HANGUPCAUSE=58 قطع می شوند.

 

Video Support : فعال سازی قابلیت تماس تصویری برای این داخلی ، گزینه Inherit تنظیمات مربوط به این بخش را از sip.conf به ارث می برد.

 

Call Groups : یک داخلی می تواند عضو یک یا چندین گروه تماس باشد که با کاما از یکدیگر جدا می شوند.

 

Pickup Groups : پیکاپ قابلیتی است که شما می توانید هنگام زنگ خورن یک تلفن بدون اینکه حضور فیزیکی داشته باشید با شماره گیری یک کد با تلفن خود تماس را  جواب بدهید ، با استفاده از این قسمت می توانید به داخلی گروه هایی که اجازه دسترسی به آن ها را دارد مشخص کنید.

 

Disallowed Codecs : کدک هایی که داخلی برای انتقال مدیا نمی تواند از آن ها استفاده کند.

 

Allowed Codecs : کدک های فعال برای این داخلی را مشخص کنید.

 

Voicemail Extension : داخلی صندوق صوتی برای این داخلی

 

Deny/Permit : بازه آدرس های شبکه که می خواهید دسترسی به این کلاینت را قبول یا رد کنید.

 

Extension Options

 

Ring Time : مدت زمانی که داخلی باید زنگ بخورد تا بعد از آن به صندوق صوتی هدایت شود.

 

Ringer Volume Override : میزان بلندی صدای زنگ ( این ویژگی فقط در تلفن های سنگوما قابل استفاده است )

 

Outbound Concurrency Limit : تعداد تماس همزمانی که داخلی می تواند مکالمه همزمان داشته باشد.

 

Call Waiting : قابلیت پشت خطی را می توانید فعال یا غیرفعال کنید.

 

Call Screening : قبل از برقراری تماس نام فرد تماس گیرنده برای داخلی پخش خواهد شد ، اگر شماره تماس گیرنده در حافظه موجود باشد از لیست برای داخلی خوانده می شود در غیراینصورت پیغامی برای فرد خوانده می شود تا اسم خود را بگوید.

 

Recording Options :

 

در حالت کلی ضبط مکالمات می تواند برای همه داخلی ها در مسیر های خروجی و ورودی فعال باشد ، اما زمانی است که می خواهید یک یا چند داخلی از قانون ضبط مکالماتی که برای همه اعمال شده پیروی نکنند ، پس لازم است این تنظیمات را به صورت جداگانه برای هر داخلی از این قسمت تنظیم کنید .

 

۵ حالت ضبط مکالمه برای هر یک از مسیرهای تماس وجود دارند که آن ها را بررسی می کنیم:

 

Don’t Care : ضبط مکالمات برای داخلی به صورت پیشفرض فعال نیست مگر اینکه ضبط مکالمات در بخش دیگری مانند تماس های خروجی برای همه فعال باشد که این داخلی نیز شامل آن خواهد شد.

 

Force : اگر ضبط مکالمات در هیچ کجای سیستم فعال نشده باشد این گزینه بالاترین اولویت را برای ضبط مکالمه دارد.

 

No : ضبط مکالمات برای داخلی غیرفعال باشد مگر زمانی که در جای دیگری مانند تماس های ورودی و خروجی فعال شده باشد.

 

Yes : ضبط مکالمات برای داخلی فعال باشد آموزش FreePBX  مگر زمانی که در جای دیگری مانند تماس های ورودی و خروجی غیر فعال شده باشد.

 

Never : ضبط مکالمات برای داخلی غیر فعال باشد حتی زمانی که سیاست ضبط مکالمات در تماس های ورودی و خروجی فعال شده باشد.

 

دو گزینه Never و Force دارای بالاترین اولویت در سیستم می باشد ، زمانی که از این گزینه ها استفاده می کنید مطمئن خواهید بود که پالیسی این بخش اعمال خواهد شد.

۲ نوع تماس کلی وجود دارد که گزینه های بالا بر روی آن ها اعمال می شوند نوع اول که تماس های داخلی ها به یکدیگر است Internal Calls و نوع دوم که تماس های خارج از سیستم تلفنی شما مانند خط شهری ، E1 و یا سیپ ترانک External Calls است.

 

DTLS مشتق شده از SSL برای ارتباطات بر پایه ارتباط UDP است و پروتکلی که از آن در سیستم های مالتی مدیا استفاده می کنیم ، در صورتی که قصد رمزنگاری بر روی مکالمات خود دارید می توانید در این بخش به راحتی آن را فعال کنید. دقت کنید که راه اندازی این بخش نیاز به دانستن مفاهیم پایه ای رمز نگاری در شبکه دارد.

 

گاهی شرایطی برای یک داخلی به وجود می آید که قادر به پاسخگویی نیست در این مواقع می توانید با تنظیم مقصد های مختلف میزان کارایی سیستم تلفنی را به حداکثر برسانید.

 

No Answer : عدم پاسخگویی داخلی مورد نظر

 

Busy : وقتی که داخلی مشغول بود

 

Not Reachable : زمانی که داخلی به هر دلیلی در دسترس نیست.

 

گزینه CID Prefix به شما این امکان را می دهد تا پس از انتقال تماس با این روس کالری آیدی خاصی برای مقصد نمایش داده شود تا گیرنده تماس از وضعیت آگاه شود.

 

 

بخش PIN SET : کلمه عبوری برای شماره گیری

 

 

اگر برای شماره گیری های خارجی مانند خطوط شهری  رمز عبور در نظر گرفته اید ، در این قسمت می توانید برای داخلی مورد نظر استثنا قائل شوید ، با انتخاب گزینه Enable برای شماره گیری هیچ کدام از مسیر های سیستم تلفنی سئوالی پرسیده نخواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 317
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

معرفی داخلی های FREEPBX


یکی از مزایای FreePBX امکان برقراری ارتباط و متصل کردن تکنولوژی های مختلف به یکدیگر است، در این مطلب از سری دوره آموزش FreePBX سعی داریم تا نگاهی به انواع داخلی های FreePBX که تکنولوژی های مختلفی را پشتیبانی می کنند بیندازیم. این بررسی شامل نحوه کارکرد و کاربرد های این پروتکل ها است. قطعا داشتن یک دیدگاه درست در مورد هریک از این تکنولوژی ها به ما در راه اندازی سیستم تلفنی FreePBX کمک خواهد کرد.

داخلی های SIP

دوره آموزش FreePBX


SIP یکی پروتکل های پرطرفدار در سیستم های مبتنی بر مدیا و ویپ است ، ارتباط این پروتکل بر پایه سیگنالینگ یا همان ارسال پیام به نقطه مقابل است که به ۳ دسته اصلی تقسیم می شوند:

پیام هایی که نشان دهنده آغاز یک ارتباط هستند
پیام هایی برای تنظیمات داخلی ها در FreePBX کنترل در حین ارتباط به کار می روند
پیام هایی که به یک ارتباط خاتمه می دهند
این پروتکل به صورت مستقل عمل می کند پس با این حساب می توانید در لایه انتقال از TCP و یا UDP و برای رمزنگاری آن از TLS استفاده کنید.

به خودی خود SIP تنها برای سیگنالینگ استفاده می شود اما می تواند با پروتکل های انتقال داده مانند RTP همراه شود تا مالتی مدیا از این طریق انتقال یابد ، یک مثال ساده برای توضیح این قسمت این است که دو نفر با استفاده از تلفن قصد برقراری تماس را دارند ، فرد اول تلفن را برداشته و شروع به شماره گیری می کند، در سمت مقابل تلفن شروع به زنگ خوردن می کند تمام این فرایند ها شامل پروتکل سیپ هستند ، یک پیغام SIP از تلفن اول به تلفن دوم فرستاده می شود با این محتوا که می خواهم یک ارتباط را برقرار کنم در صورت موافقت تلفن دوم و پاسخ دادن فرد SIP وارد فاز کنترل ارتباط می شود و با استفاده از RTP صدای مکالمه برای طرفین ارسال می کند.

اغلب تلفن های تحت شبکه امروزی از پروتکل SIP پشتیبانی می کنند، پس می توانید داخلی های FreePBX خود را با پروتکل SIP داشته باشید.

PJSIP اجرایی سبک تر از پروتکل SIP


در سایت رسمی شرکت Teluu در تعریف PJSIP آمده :

PJSIP یک کتابخانه آموزش FreePBX متن باز استاندارد برای ارتباطات بر پایه پروتکل های استاندارد مانند SIP،DSP،RTP،STUN و TURN است . PJSIP سیگنالینگ SIP ، بسته های مالتی مدیا و قابلیت NAT را ترکیب می کند تا با فراهم آوردن یک API برای گستره ای بزرگی از دستگاه های قابل حمل تا کامپیوتر های دسکتاپ و تلفن های همراه قابل استفاده باشد.

چرا از PJSIP استفاده کنیم ؟

PJSIP به برنامه نویسان امکان توسه نرم افزار های بهنگام مالتی مدیا را به راحتی می دهد ، PJSIP سه جز اصلی یک ارتباط مالتی مدیا برای مثال سیگنالینک ، صدا یا تصویر و NAT را کنترل می کند تا توسعه دهنده بدون دغدغه های این پروتکل ها بر روی برنامه خود تمرکز کند، پیاده سازی ماژولار این پروتکل اجازه می دهد تنها قسمت های مورد استفاده را برای اجرا انتخاب کنید.

همچنین PJSIP یک اجرای بسیار سبکتر نسبت به پروتکل SIP است که استفاده از آن یک مزیت برای سرور های تلفنی است. قابلیت حمل ، سبک ، مستندات کامل و متن باز بودن از دیگر مزایای استفاده از PJSIP است .

چند نکته از PJSIP در FreePBX :

PJSIP در استریسک نسخه ۱۲ یا معرفی داخلی ها FreePBX بالاتر پشتیبانی می شود پس داخلی های FreePBX از نوع PJSIP را در نسخه های ۱۲ و بالاتر خواهید داشت.
پورت پیشفرض PJSIP در FreePBX 5060 است.
برای استفاده از داخلی های FreePBX از نوع SIP شماره پورت را بر روی ۵۱۶۰ قرار دهید.
ما به شما پیشنهاد می کنیم داخلی های FreePBX را از این نوع بسازید.

IAX پروتکلی در دل استریسک


IAX مخفف Inter-Asterisk eXchange پروتکل ارتباطی بومی مرکزتلفنی نرم افزاری استریسک است که در تعداد اندکی softswitch و تلفن های تحت شبکه پشتیبانی می شود. IAX پروتکل ویپ ی است که می تواند مدیا را که شامل صوت و تصویر است انتقال دهد اما طراحی آن بر پایه تماس های صوتی است. در حقیقت IAX عملکرد بهتری نسبت به SIP در انتقال مدیا بر روی بستر سیم دارد.

یکسان بودن استفاده از پورت در شبکه برای سیگنالینگ و انتقال مدیا مدیریت این قسمت را در شبکه و فایروال آسان کرده که از مزایای آن محسوب می شود اما این خاصیت شاید یک نقطه ضعف هم باشد به این صورت که داشتن یک پورت مشخص امکان هدف قرار دادن پروتکل برای حمله های DDOS را آسان تر می کند. IAX نیز در لیست انواع داخلی های FreePBX موجود است.

DAHDI پلی برای ارتباط با سخت افزار


به مجموعه ای از درایور ها برای دوره آموزش FreePBX سیستم عامل لینوکس که به شما امکان استفاده از سخت افزارهای سیستم تلفنی را می دهد DAHDI گفته می شود. DAHDI توسط شرکت دیجیوم توسعه داده می شود. کاربرد ساختن داخلی از نوع DAHDI زمانی است که کاربر شما از تلفن آنالوگی که با استفاده از کارت به سیستم VoIP وصل شده و می خواهید این داخلی به صورت یکپارچه در سیستم تلفنی شما به همراه داخلی های دیگر از نوع پروتکل های متفاوت ارتباط داشته باشد. کارت های E1 و آنالوگ جهت اتصال به خطوط شهری نیز از این درایور برای شناساندن سخت افزار به سیستم تلفنی شما که در حقیقت یک سیستم عامل لینوکس است استفاده می کند .

با توجه به توضیحات داده شده می توانید از لیست داخلی های FreePBX هر یک را انتخاب و به صورت همزمان از آنها استفاده کنید، در دوره آموزش FreePBX نحوه ساخت یک داخلی در FreePBX را به روشی کاملا ساده و کاربردی آموزش خواهیم داد.

تنظیمات داخلی ها در FreePBX



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

تنظیم منشی تلفنی در FREEPBX

منشی تلفنی یکی از ویژگی های پر استفاده در سیستم های تلفنی تحت شبکه ( VoIP ) است. در این لحظه از دوره آموزش FreePBX می کوشیم تا منشی تلفنی در FreePBX را با تمام جزئیات آن بررسی کنیم.  FrePBX  با استفاده از یک منوی صوتی تعاملی به فرد تماس گیرنده اجازه می دهد تا با استفاده از کلید های تلفن خود دستوراتی برای سیستم تلفنی ارسال کند.
منشی تلفنی در FreePBX می تواند به صورتی تنظیم شود تا به ازای تماس های ورودی یک منوی صوتی برای فرد تماس گیرنده پخش کند، در این لحظه با استراتژی های متفاوتی که شما قبلا برای این قسمت در نظر گرفته اید این تماس به داخلی، صفی از اپراتور ها و یا برنامه ای خاص هدایت می شود.
 
یک نکته قابل ذکر قبل از پرداختن به جزئیات منشی تلفنی این است که منشی تلفنی ( Auto Attendant ) و منوی صوتی ( IVR ) دو مفهوم جداگانه در سیستم های تلفنی است. IVR و یا همان منوی صوتی که در ادامه آموزش به آن خواهیم پرداخت به فرد تماس گیرنده اجازه می دهد تا لیستی از انتخاب ها را بعد از برقراری ارتباط داشته باشد.
 
برای روشن تر شدن این موضوع بیایید یک حالت کاربردی را مثال بزنیم: شما در سیستم تلفنی خود تنظیمات را به صورتی انجام داده اید که تماس های ورودی به یک منشی تلفنی هدایت می شوند، راه اندازی منشی تلفنی در FREEPBX بنابراین برای تمامی کسانی که با شما تماس خواهند گرفت یک پیغام صوتی که حاوی پیام خوش آمد گویی و تشکر است پخش می شود در ادامه منشی تلفنی از آن ها می خواهد تا  برای ارتباط با بخش فروش عدد ۱ و بخش فنی عدد ۲ را شماره گیری کنند.
بنابراین به دلیل اینکه  مفهوم منشی تلفنی و منوی IVR هر دو در اصطلاح به یک کاربرد در بین افراد اشاره دارد ما نیز در این مقاله از این دو کاربرد به اسم منشی تلفنی یاد خواهیم کرد.
 
مثال بالا یک اجرای بسیار ساده از منشی تلفنی در FreePBX بود، شما می توانید با توجه به نیاز های خود در سازمان و یا کسب و کارتان سناریو های پیچیده تر با انواع تنظیمات مختلف داشته باشید. اگر مشتاق هستید درباره منشی تلفنی FreePBX اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید.
 

ویژگی های منشی تلفنی در FREEPBX چیست ؟

منشی تلفنی در FreePBX با تمام بخش هایی که مربوط به مسیر دهی تماس ها مانند تماس های ورودی ( Inbound Route )  ، گروه های تماس ، صف و پیجینگ به خوبی ارتباط برقرار کرده و کار می کنند. می توانید چندین منشی تلفنی در ساعات مختلف کاری و غیرکاری داشته باشید. فایل های صوتی دلخواه برای منشی تلفنی را می توانید از ماژول System Recordings به سیستم اضافه کنید.
 
برای راه اندازی منشی تلفنی در FreePBX به صورت یکپارچه و کامل نیاز به چندین فایل صوتی برای شرایط مختلف داریم. این شرایط شامل پخش پیغام خوش آمد، پیغام اعلام شماره گیری اشتباه و عدم دریافت شماره از سوی فرد تماس گیرنده میشود که می بایست از قبل ضبط شده و در بخش System Recording  بار گذاری شوند.
 

بیاید وارد جزئیات راه اندازی منشی تلفنی در FREEPBX شویم

حالا به سراغ ساخت  منشی تلفنی در FreePBX می رویم و موارد  بیشتر را در حین انجام سناریو توضیح خواهیم داد. از پنل کاربری FreePBX وارد مسیر Application>IVR می شویم ، سپس با کلیک بر روی گزینه Add IVR یک منشی تلفنی می سازیم .
راه اندازی منشی تلفنی در FREEPBX
همانطور که می بینید ساخت منشی تلفنی در FreePBX دارای ۳ بخش کلی است که به ترتیب هر یک را بررسی خواهیم کرد. بخش اول که فقط شامل دو مقدار است General Options نام دارد که می توانید راه اندازی IVR در FREEPBX  یک اسم دلخواه به همراه توضیحاتی برای این منوی صوتی انتخاب کنید. قسمت DTMF Options مربوط به تنظیمات شماره گیری فرد تماس گیرنده است، تمام مقادیر این بخش را به صورت دقیق در ادامه بررسی خواهیم کرد.
 
Announcement همان پیغام خوش آمد گویی است که فرد تماس گیرنده آن را در ابتدا خواهد شنید، از لیستی که در اختیار شما قرار گرفته فایل صوتی مربوط را انتخاب کنید. ( این فایل صوتی می بایست توسط شما قبلا ضبط و به سیستم اضافه شده باشد )
 
Enable Direct Dial به فرد تماس گیرنده این امکان را می دهد تا داخلی مورد نظر خود را به صورت مستقیم شماره گیری کند، ما به شما پیشنهاد می کنیم این گزینه را فعال کنید.
 
Timeout میزان زمانی که منشی تلفنی در FreePBX منتظر می ماند تا فرد کلیدی از صفحه تلفن را شماره گیری کند، تغییر این عدد به صفر به این معناست که سیستم وقفه ای را برای شماره گیری در نظر نخواهد گرفت، مقدار رایج برای این گزینه ۱۰ ثانیه است.
 
Alert Info : می توانید برای این منشی تلفنی یک زنگ خاص تعیین کند سپس همه تماس هایی که با این منشی تلفنی به داخلی های شما هدایت شوند دارای یک زنگ مشخص خواهند بود.
 
Ringer Volume Override : میزان بلندی صدای زنگ تلفن هایی که از این منشی تلفنی به صدا در خواهند آمد، این ویژگی فعلا فقط با تلفن های سنگوما کار می کنند.
 
Invalid Retries : تعداد دفعاتی که فرد تماس گیرنده می تواند مقادیر اشتباه وارد کند.
 
Invalid Retry Recording : پیغامی که سیستم در صورت دریافت مقادیر اشتباه برای فرد پخش خواهد کرد.
 
Append Announcement to Invalid : اگر این گزینه را فعال کنید پس از هر بار ورود اشتباه شماره پیغام خوش آمد گویی برای فرد پخش خواهد شد.
 
Return on Invalid : شما می توانید چندین منشی تلفنی در FreePBX تودرتو داشته باشید هرچند به دلیل خسته کننده بودن آن برای تماس گیرنده به شما پیشنهاد نمی کنیم، فعال سازی این بخش باعث می شود تا با شماره گیری اشتباه فرد به منوی اولیه باز گردد.
 
Invalid Recording : اگر تماس گیرنده چندین بار اقدام دوره آموزش FREEPBX  به شماره گیری اشتباه کند پیغام متناسبی که از این لیست انتخاب می کند برای فرد پخش خواهد شد.
 
Invalid Destination : مقصدی برای تماس هایی است که فرد تمای گیرنده بعد از شماره گیری اشتباه به آن هدایت خواهد شد.
 
Timeout Retries تعداد دفعاتی است که سیستم منتظر دریافت یک دستور از شخص می ماند.
 
Timeout Retry Recording : پیغامی که متناسب با عدم دریافت دستور از تماس گیرنده پخش خواهد شد را از این لیست انتخاب کنید.
 
Append Announcement on Timeout :  با فعال کردن این گزینه بعد از پایان مدت زمان انتظار سیستم و عدم هدایت به یکی از مقصد ها سیستم تماس فایل صوتی اولیه را مجدد پخش خواهد کرد.
 
Return on Timeout : پس از گذشت مدت زمان انتظار و عدم دریافت پاسخ، فرد به منوی اصلی منشی تلفنی FreePBX هدایت می شود.
 
Timeout Recording پیغامی است که فرد پس از ورود های اشتباه و یا عدم پاسخ خواهد شنید.
 
Timeout Destination مقصدی است که پس از پخش فایل Timeout Recording تماس به آن هدایت خواهد شد.
 
Return to IVR after VM : در صورتی که شخص موفق به آموزش FREEPBX برقراری تماس با داخلی مورد نظر خود نشد می تواند از ویژگی صندوق صوتی آن داخلی استفاده کند، فعال کردن این گزینه باعث می شود پس از ثبت پیغام در صندوق صوتی شخص به منشی تلفنی در FreePBX هدایت می شود.
 

چگونه منوی صوتی مخصوص منشی تلفنی در FREEPBX خودمان را بسازیم ؟

خب، به مهمترین بخش از تنظیم منشی تلفنی در FreePBX رسیده ایم، در این بخش مشخص می کنیم که شماره گیری هرکدام از کلید های تلفن ما را به چه بخش هایی از سیستم تلفنی FreePBX برساند. تنها با مشخص کردن دو مورد به ازای هر عدد می توانید به آسانی به سناریوی دلخواه خود برسید.
 
Digits رقمی است که فرد از طریق کلید های تلفن برای منشی تلفنی FreePBX ارسال می کند وDestination مقصدی است که برای این شماره در نظر گرفته شده که می تواند یک داخلی خاص یا لیستی از داخلی ها مانند بخش فروش یک سازمان باشد.
 
برای نکته آخر می توانید با کلیک بر روی گزینه Add Another Entry گزینه های بیشتری به منشی تلفنی FreePBX اضافه کنید.
  FREEPBXدوره آموزش

 



:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

ساخت ترانک در FreePBX

وقت آن شده تا در دوره آموزش FreePBX به سراغ نحوه ساخت ترانک در FreePBX برویم. ماژول ترانک به شما امکان اتصال به انواع ساخت ترانک در FreePBX  سیستم های تلفنی را می دهد. این ویژگی باعث می شود تا به راحتی ارتباط با تکنولوژی های مخابراتی مانند SIP Trunk ، E1 ، انواع گیتوی و خطوط شهری داشته باشید، این ویژگی ها به همین جا ختم نخواهد شد.

با ساخت Trunk در FreePBX می توانید دفاتر سازمان که از نظر فیزیکی در مکان های مختلفی دارند را به یک دیگر متصل کنید تا یکپارچه سازی ای را برای شما به ارمغان بیاورند که بدون صرف هزینه اضافه و با استفاده از بسترهای موجود تماس های رایگان در سازمان خود داشته باشید.
آنچه در این مطلب گفته خواهد شد ساخت ترانک در FreePBX با تمام جزئیات خواهد بود تا بتواند گستره وسیعی از سناریو های کوچک تا بزرگ را پوشش دهد. در بخش اول این مطلب ساده ترین روش ساخت ترانک را به شما توضیح خواهیم داد، اگر می خواهید در مورد ساخت ترانک در FreePBX بیشتر بدانید بخش دوم را نیز دنبال کنید.

ماژول Trunk که در ادامه بررسی خواهد شد وابستگی مستقیمی به دو ماژول تماس های ورودی و خروجی دارد، مقصد تماس های شما ممکن است به یک Trunk هدایت شود، بنابراین بعد از ساخت ترانک در FreePBX ماژول های Inbound/Outbound Routes را نیز تنظیم کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید سری به دوره آموزش FreePBX بزنید.

وh>چگونه ساخت ترانک در FREEPBX را شروع کنیم ؟
برای رسیدن به ماژول Trunk مسیر Connectivity>Trunks را دنبال می کنیم، مانند تمام ماژول های دیگر، FreePBX لیستی از تمام موجودی ها که در اینجا تنظیمات ترانک هستند به ما نمایش می دهد. با کلیک بر روی Add Trunk یکی از تکنولوژی های موجود را انتخاب می کنیم.

ساخت Trunk در FreePBX با هر تکنولوژی ای از یک روند ثابتی استفاده می کند برای آموزش راه اندازی سریع به دلیل محبوبیت بالا و پشتیبانی طیف وسیعی از دستگاه ها ما پروتکل SIP را انتخاب کرده ایم اما در ادامه انواع ترانک ها و نحوه تنظیم آن ها را بررسی می کنیم.


در قسمت General تنها کافی است مقدار Trunk Name برابر با یک توضیح دلخواه باشد، دقت کنید که این مقدار با نامی که در استریسک از آن استفاده می کند یکی نیست.

بر روی لبه ی Sip Setting کلیک می کنیم تا وارد تنظیمات مربوط به ساخت ترانک در FreePBX با پروتکل SIP شویم. پارامتر Trunk name دوره آموزش FreePBX دقیقا همان اسم ترانک است که می تواند هر مقدار دلخواهی باشد بعد از انتخاب اسم مقدار Peer Details را برای دستگاه یا سیستم تلفنی مقصد با استفاده از قالب زیر تکمیل کنید.

host=Voip_Provider

type=friend

dtmfmode=RFC2833

insecure=very

qualify=yes

به جای مقدار Voip_Provider آدرس سیستمی که می خواهید به آن متصل شوید را وارد کنید، ترانک یک ارتباط دو طرفه است بنابراین تنظیمات ترانک  آموزش FreePBX برای این سرور نیز می بایست در مقصد انجام گردد. کافیست بر روی گزینه Submit و سپس Apply Config کلیک کنید تا تنظیمات شما ذخیره و اعمال گردد.

تنظیم انواع پروتکل ها برای ساخت ترانک در FREEPBX چگونه است؟


در این قسمت ۳ پروتکل SIP ، IAX و DAHDI را جهت ساخت ترانک در FreePBX بررسی می کنیم و توضیحات لازم را ارائه می دهیم. هدف این بخش آشنایی با این پروتکل ها و یادگیری کار با آن ها در محیط های واقعی برای استفاده های کاربردی است. قاعدتا درک بهتر پیاده سازی هرکدام از این پروتکل ها نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

پروتکل SIP جهت ساخت ترانک در FreePBX
همانطور که در قسمت بالا نیز به این مورد اشاره کردیم، SIP یکی از پرطرفدار ترین پروتکل ها برای پیاده سازی سیستم تلفنی است. این محبوبیت به دلیل پشتیبانی بسیاری از دستگاه ها با این پروتکل به دست آمده. اجرای ساده، کاهش هزینه ها و قابلیت یکپارچه سازی با سیستم های دیگر نیز می تواند از مزایای این پروتکل باشد.

هنگام ساخت ترانک در FreePBX شما با گزینه Peer Details در قسمت SIP Settings روبرو خواهید شد. Peer به موجودیتی در استریسک گفته می شوند که سیستم تلاش می کند تماس ها را به این موجود ارسال می کند. مثال کاربردی برای Peer می تواند دستگاه گیتوی آنالوگ یا دیجیتال شما باشد.

تفاوت هاست Dynamic با Static

ساخت Trunk در FreePBX با احراز هویت دو مفهوم متفاوت هستند، بنابراین شما ارتباط ترانکی را می توانید برقرار کنید که از نام کاربری و رمز عبور یا بدون هویت سنجی استفاده کند. کاربرد این مفهوم آن جایی است که کاربران سیستم در بیشتر موارد آدرس شبکه خود را تغییر می دهند و شما می توانید با استفاده از نام کاریری و رمزعبور آن ها را شناسایی کنید اما معمولا سرور تلفنی های دیگر یا دستگاه های ثانویه مانند گیتوی دارای آدرس ثابتی هستند بنابراین نیاز به احراز هویت برای آن آدرس وجود ندارد.

لیستی از تمام تنظیمات ممکن برای Peer Settings در وبسایت ویپ اینفو برای مطالعه در دسترس است اما همان مقداری که در ابتدای مقاله جهت تنظیم SIP ذکر کردیم برای ساخت ترانک در FreePBX کافی است.

پروتکل IAX جهت ساخت ترانک در FreePBX
IAX پروتکلی است که در قلب سیستم تلفنی های پایه استریسک قرار دارد. این تکنولوژی به طور ذاتی اولین بار به همراه استریسک توسط مارک اسپنسر منتشر شد، IAX امروزه به نسخه ۲ ارتقا یافته که توانسته استاندارد RFC 5456 را از انجمن مهندسی برق و الکترونیک دریافت کند.

IAX به دلیل استفاده از کد گذاری information-element در عوض ASCII اجرای بهینه تر به همراه امنیت بیشتر برای شما به ارمغان می آورد ضمن اینکه این پروتکل اجرای کارا تری بر بستر سیم جهت انتقال مالتی مدیا دارد. تنظیمات Peer Setting دقیقا همان هایی هستند که شما برای SIP استفاده کردید و در قسمت قبل بررسی شد.

پروتکل DAHDI جهت ساخت ترانک در FreePBX
تنها راه برقراری ارتباط سیستم تلفنی با سخت افزار، درایور DAHDI است بنابراین اگر از سخت افزار تلفنی بر روی سرور خود استفاده می کنید می بایست ترانک هایی از نوع DAHDI ایجاد کنید. تنها نکته ای که می بایست هنگام ساخت ترانک در FreePBX رعایت شود تنظیم درست کانال های ارتباطی سخت افزار است. برای مثال شما یک کارت آنالوگ با چهار پورت جهت اتصال خط شهری تهیه کرده اید. به ازای هر پورت یک کانال در FreePBX در اختیار دارید.

کانال های DAHDI می توانند به صورت یک گروه نیز تنظیم گردند، به طوری که تماس های هدایت شده به این کارت با سیاستی که مشخص می کنید بین کانال ها توزیع می شوند. این سیاست تنها با انتخاب نوع ترانک DAHDI تنظیم می گردند، جدول زیر نوع ترانک ها را نمایش می دهد.

چه تنظیمات دیگری برای ساخت ترانک در FREEPBX به من داده شده؟


تا الان بخش بزرگی از تنظیمات ساخت ترانک در FreePBX را با هم بررسی کرده ایم، در ادامه قصد داریم تا تنظیمات کمی پیشرفته تر و تکمیلی را مورد مطالعه قرار دهیم. این تنظیمات در بسیاری از موارد احتیاج ندارند تا از حالت پیشفرض خود خارج شوند. اما به عنوان یک متخصص تلفنی ممکن است با چالش های جدیدی روبرو شوید که شما را وادار به تنظیم این موارد کند.

Trunk Name : یک اسم توصیفی برای این ترانک که می تواند هر مقدار دلخواهی باشد

Hide CallerID : مخفی کردن پارامتر کالرآیدی در تماس های خروجی ای که از این ترانک استفاده می شود.

Outbound CallerID : می توانید کالرآیدی خاصی برای تماس هایی که از این ترانک خارج می شوند در نظر بگیرید.

Maximum Channels : بیشترین تعداد تماسی که می تواند بر روی این ترانک فرستاده شود.

Asterisk Trunk Dial Options : با فعال کردن این قسمت می توانید پارامترهای برنامه Dial در استریسک را به تماس هایی که از این ترانک می گذرند اضافه کنید.

Continue if Busy : بعد از فعال سازی این قسمت اگر تماسی بر روی این ترانک پیغام اشغال ( Congested) دریافت کند با استفاده از ترانک بعدی سعی در شماره گیری مجدد می کند.

Disable Trunk : غیر فعال کردن این ترانک



:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

تنظیم تماس های ورودی در FreePBX


 

مسیردهی تماس های ورودی یکی از تکه های اصلی در پازل راه اندازی سیستم تلفنی FreePBX است. تنظیم تماس های ورودی در FreePBX مکانیزمی در اختیار ما قرار می دهد تا تماس ها را با استفاده از شماره تماس گیرنده در FreePBX مسیر دهی کنیم. ماژول Inbound Route ( بخوانید اینباند روت ) به همراه ماژول های دیگر سیستم مانند منشی تلفنی یا IVR قدم اصلی در راه اندازی تماس ورودی FreePBX  سیستم تلفنی FreePBX است. برای مثال یک تنظیم ساده می تواند تماس های ورودی ( Inbound ) را به ماژول Time Condition ارسال کند، بعد از تطابق با شرایط زمانی ( مانند ساعت کاری شرکت ) این تماس به سمت یک منشی تلفنی هدایت خواهد شد.

 

 

بر طبق روال درس هایی که در دوره آموزش FreePBX داریم این مطلب نیز دارای دو بخش کلی است، در بخش اول یک راهکار ساده برای تنظیم Inbound Route در FreePBX ارائه می دهیم سپس در بخش دوم وارد جزئیات این ماژول می شویم.

 

 

قدم های اولیه برای تنظیم تماس های ورودی در FREEPBX را چگونه برداریم؟

 

 

برای ورود به ماژول تماس های ورودی مسیر Conncetivity>Inbound Route را دنبال می کنیم. تنظیم تماس های ورودی در FreePBX به دو صورت متفاوت می تواند انجام گیرد که این دو نوع را در قسمت تنظیمات پیشرفته بررسی خواهیم کرد، اما برای راه اندازی سریعتر بر روی گزینه Add Inbound Route کلیک می کنیم.

 

مقدار فیلد Description یک نام برای این مسیر است، یک اسم دلخواه اما با معنی انتخاب کنید سپس در قسمت Set Destination مقصدی که تماس ها به آن هدایت می شوند را انتخاب می کنیم. انواعی از مقصد ها در این بخش برای ما لیست شده است. به عنوان یک سناریوی متداول معمولا تماس ها به سمت یک منوی صوتی یا منشی تلفنی هدایت خواهند شد. تقریبا نیازی به تنظیم دیگری نیست و حالا می توانیم با کلیک بر روی Submit و سپس Apply Config تنظیمات را ذخیره و اعمال کنیم.

دوره آموزش FreePBX

پس از اضافه کردن یک تنظیم تماس ورودی در FreePBX می توانید لیست همه مسیر های ساخته شده را از صفحه اصلی ماژول Inbound Route مشاهده کنید.  به همین راحتی ما تمام تماس های ورودی دوره آموزش FreePBX  به سیستم تلفنی خود را مدیریت و به مقصد دلخواهمان هدایت کرده ایم. اما گاهی اوقات نیاز های ما تنها با یک تنظیم تماس های ورودی در FreePBX برطرف نخواهد شد و می خواهیم با اعمال فیلتر هایی مخصوص مسیر های ورودی را جدا کنیم، بنابراین برای بررسی بیشتر جزئیات با ما همراه باشید.

 

تنظیم تماس های ورودی در FreePBX

 

فیلترها و سایر موارد در تنظیم تماس های ورودی در FREEPBX

 

 

با ساخت و تنظیم تماس های ورودی در FreePBX در قسمت قبل آشنا شدیم، حال می خواهیم انواع گزینه های موجود مانند فیلتر کردن تماس ها ، فعال سازی برخی ویژگی ها و اعمال سیاست های امنیتی را در این قسمت بررسی کنیم. تنظیم تماس های ورودی در FreePBX دارای پنج بخش مجزا است که هریک به ما نوع خاصی از تنظیمات را ارائه می دهند.

 

قبل از پرداختن به جزئیات، لازم است دو مفهوم CID و DID را در تنظیم تماس های ورودی در FreePBX مرور کنیم. CID که مخفف عبارت Caller ID می باشد. عددی است که به عنوان شماره فرد تماس گیرنده نمایش داده می شود اما DID که کوچک شده عبارت Direct Dialling Inward عددی است که فرد آن را شماره گیری می کند. اما مورد استفاده این دو گزینه کجاست ؟

 

بیاید تا با یک مثال کاربردی این دو مفهوم را روشن کنیم. فرض کنید یک شرکت دارای چندین شعبه جهت ارائه خدمات در شهر های متفاوت است اما بخش فروش این سازمان به صورت مرکزی در تهران قرار دارد. حال می خواهیم با توجه به استان ها خدمات متفاوتی را به مشتریان ارائه دهیم. Caller ID ی که مخابرات برای شهری های مختلف در نظر گرفته اعداد جداگانه ای آموزش FreePBX هستند. برای مثال پیش شماره استان اصقهان ۰۳۱ و استان شیراز ۰۷۱ است. بنابراین در تنظیم تماس های ورودی در FreePBX می توانیم به سیستم بگوییم تا هر تماسی که شماره آن با ۰۷۱ یا ۰۳۱ شروع شد به یک مقصد خاص ارسال کند.

 

کاربرد DID در خطوط دیجیتالی مانند سیپ ترانک یا خطوط E1 است، به این صورت که مخابرات یک شماره ۸ رقمی با ۴ رقم پویا به شما می دهد برای مثال شماره ۱۲۳۴۰۰۰۰ ، چهار رقم اول ثابت هستند در حالی که تنظیم چهار رقم دوم در اختیار شماست. اما کاربرد DID چیست؟ فرض کنید که یک سازمان بزرگ هستید و این نوع شماره را از مخابرات تهیه کرده اید. اگر مشتریان در هر تماس به منشی تلفنی وصل گردند روند طولانی ای برای برقراری ارتباط با یک فرد در سازمان را سپری خواهند کرد.

 

می توانید سیستم تلفنی FreePBX را طوری تنظیم کنید که مشتریان با شماره گیری مستقیم مانند ۱۲۳۴۹۰۰۱  به یک داخلی خاص وصل شوند. بنابراین هر داخلی در سیستم تلفنی شما دارای یک شماره مستقیم برای مشتریان است.

 

قسمت عمومی در تنظیم تماس های ورودی در FreePBX

وارد اولین بخش از تنظیم تماس های ورودی در FreePBX شده ایم، این قسمت شامل پارامتر های عمومی و امکاناتی مانند فیلتر کردن تماس ها می شود. نکته ای که می توان در اینجا به آن اشاره کرد این است که ممکن است شما برای رسیدن به سناریو خاصی که در نظر دارید از چندین Inbound Route مجزا استفاده کنید.

 

Description : یک اسم با معنی برای این تنظیم تماس های ورودی در FreePBX خود انتخاب می کنیم.

 

DID Number : مقدار DIDی که در قسمت قبل توضیح دادیم. می توانید برای مشخص کردن مقدار DID از الگو و یا یک شماره منحصر به فرد استفاده کنید. برای تنظیم الگو می بایست از “_ ” در ابتدای مقدار استفاده کنید. برای مثال همه DID هایی که با ۱۲۳۴ شروع می شوند و ۴ رقم بعدی باید هر مقداری بین ۰ تا ۹ باشد را می بایست به این صورت پر کنیم : _۱۲۳۴XXXX

 

CallerID Number : شماره فرد تماس گیرنده که همان CIDی است که در بخش قبلی به آن پرداختیم. با استفاده از این فیلتر بر اساس کالرآیدی تماس ها را مسیر دهی می کنیم.

 

CID Priority Route : این گزینه به ما این امکان را می دهد تا تماس ها را فقط با در نظر گرفتن شماره فرد تماس گیرنده مسیردهی کنیم.

 

Alert Info : یک رشته متنی را در پیغام ALERT_INFO پروتکل SIP اضافه می کند تا تلفن ها در صورت پشتیبانی، از زنگ های متفاوتی استفاده کنند.

 

CID name prefix : یک مقدار به اول شماره فرد تماس گیرنده اضافه می کند، برای مثال برای تماس های بخش فروش می توانید مقدار Sales را اضافه کنید، بنابراین شماره ای که بر روی تلفن های داخلی ها خواهد افتاد مقدار Sales را در اول شماره مشاهده می کند.

 

Music On Hold : موزیک انتظار برای مدت زمانی که فرد منتظر می ماند تا به مقصد موردنظر خود وصل گردد. یک نکته کاربردی این است که می توانید به جای یک موزیک پیغام های خاصی که مدنظر دارید را برای تماس گیرنده پخش کنید.

 

Set Destination : مقصدی که قرار است بعد از تطابق با شرایط این مسیر به آن هدایت شوند که می تواند یک منوی صوتی یا صف اپراتور ها باشد.

چند تنظیم پیشرفته برای تنظیم تماس های ورودی در FreePBX

تنها سه گزینه در این قسمت وجود دارد که عبارتند از :

 

Signal RINGING : با فعال کردن این گزینه در صورت عدم پاسخگویی داخلی تماس از طرف سیستم جواب داده نخواهد شد. مانند آن چیزی که در تماس با یک خط شهری معمولی داریم.

 

Reject Reverse Charges : در خطوط PRI بعضی از سرویس دهنده گان سیگنالی را به سمت مقصد ارسال می کنند تا پرداخت هزینه تماس با مقصد باشد، با فعال کردن این گزینه تماس هایی از این دست از طرف سیستم شما پذیرفته نخواهند شد.

 

Pause Before Answer : مدت زمانی به ثانیه تا قبل از پاسخگویی به تماس را می توانید مشخص کنید. این تنظیم زمانی کاربردی است که از سرویس فکس در سیستم تلفنی خود استفاده می کنید.

بخش Privacy در تنظیم تماس های ورودی در FreePBX

Privacy Manager باعث می شود اگر مقدار CID در تماس وجود نداشته باشد سیستم تلفنی FreePBX از تماس گیرنده می خواهد تا شماره خود را وارد کند.

 

Max attempts : تعداد دفعات مجازی که شخص تماس گیرنده می تواند شماره خود را وارد کند.

 

Min Length : حداقل تعداد رقم هایی که فرد باید شماره گیری کند.

فکس را چگونه با تنظیم تماس های ورودی در FreePBX داشته باشم؟

Detect Fax : فعال کردن قابلیت فکس در تماس های ورودی

 

Fax Detection type : نحوه تشخیص فکس با توجه به کانالی که از آن استفاده می کنید، گزینه SIP برای ترانک های سیپ و DAHDI برای کارت های سخت افزاری سیستم استفاده می شود.

 

Fax Detection Time : مدت زمانی در تنظیم تمای های ورودی در FreePBX که سیستم منتظر تشخیص سیگنال های فکس می ماند.

 

Fax Destination : در صورت دریافت فکس، مقصد فایل را مشخص می کنیم.

دیگر امکانات تنظیم تماس های ورودی در FreePBX

Call Recording : می تواند ضبط مکالمات را با فعالسازی این گزینه در این تماس ورودی داشته باشید.

 

Language : زبانی که سیستم تلفنی FreePBX از آن برای پخش پیغام های صوتی استفاده می کند.

 

Enable Superfecta Lookup : جهت فعال سازی ماژول سوپرفکتا که امکان جستجوی CID را در یک سیستم ثانویه مانند LDAP را می دهد.

 

Superfecta Scheme : انتخاب قواعد سوپرفکتایی که قبلا آن را در ماژول مخصوص خود ساخته اید.

 



:: بازدید از این مطلب : 602
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

راه اندازی اولیه FREEPBX

 

 

با راه اندازی اولیه و تنظیم FreePBX از دوره آموزش FreePBX با شما هستیم. موضوعاتی که در این مطلب به آن می پردازیم به صورت کاربردی بوده پس با استفاده از این مقاله حداقل تنظیم FreePBX را مورد بررسی قرار می دهیم.

اولین مرحله ، ساخت داخلی برای تلفن ها است. از مسیر Applications وارد قسمت Extensions می شویم ، همانطور که مشاهده می کنید لیستی از تمام داخلی هایی که در سیستم وجود دارند راه اندازی اولیه FREEPBX به نمایش در خواهند آمد، با انتخاب هریک از لبه های بالایی می توانید داخلی ها را با استفاده از تکنولوژی های مختلف فیلتر و مشاهده کنید ، به صورت پیشفرض همه داخلی به شما نشان داده می شوند .

 

راه اندازی اولیه FREEPBX

برای ساخت یک داخلی جدید بر روی Add Extension کلیک و گزینه Add New PJSIP Extension را انتخاب می کنیم .

 

User Extension : شماره داخلی برای تلفن کاربر

 

Display Name : اسم فردی که داخلی متعلق به آن است

 

Secret : رمز عبور

 

حداقل تنظیم مورد نیاز را وارد کرده ایم ، تنها کافیست بر روی Submit و سپس Apply Config کلیک کنیم تا تغییرات ما ثبت شود.

 

 

تماس های ورودی ، خروجی

 

تا اینجا داخلی های سیستم را ساخته ایم و ارتباطات داخل سازمان برقرار است ، اگر می خواهید درباره داخلی ها مطالعه بیشتری داشته باشید به دوره آموزش FreePBX رجوع کنید. تنظیم FreePBX را در تماس های ورودی و خروجی سازمانمان دنبال می کنیم .  از مسیر connectivity بر روی گزینه Inbound route کلیک کرده ، برای ساخت یک route  گزینه Add را انتخاب می کنیم.

 

دوره آموزش FREEPBX

Description : یک اسم ترجیحا با معنی برای این روت انتخاب کنید ، در مثال ما این اسم anycall خواهد بود .

 

در صورتی که الگوی خاصی در تماس ها برای DID و یا CID دارید می توانید در قسمت DID Number یا Caller ID Number وارد کنید ، اما ما در این مثال هر دو گزینه را خالی می گذاریم که به معنای هر تماس ورودی است ، سپس در قسمت Set Destination مقصد تماس را مشخص کنید که این می تواند یک منشی تلفنی ( IVR ) که در ادامه به توضیح آن می پردازیم ، یک داخلی و یا یک صف اپراتوری باشد . Submit و تنظیمات را Apply می کنیم . برای تماس های خروجی از منوی connectivity  بر روی گزینه Outbound route و سپس Add outbound route کلیک می کنیم .

Name : یک اسم که باز هم ترجیحا با معنی برای این روت خروجی انتخاب می کنیم .

 

در صورتی که سیاست خاصی برای تماس های خروجی دارید می توانید از لبه ی Dial Pattern برای اعمال این سیاست ها استفاده کنید . برای مثال می خواهیم داخلی های سازمانمان برای تماس های خروجی از عدد ۹ استفاده کنند ( در اصطلاح از ۹ برای آزاد کردن خطوط استفاده کنند ) .

 

در فیلد prefix عدد ۹  و در فیلد match pattern “.” ، این نقطه به معنی شماره گیری هر رقم به هر تعداد می باشد . مقصد این تماس ها با Trunk Sequence مشخص می شود که می تواند کارت تلفنی یا ترانک با سیستم های دیگر باشد .

 

یک قابلیت بسیار خوب در مسیر دهی تماس های وروردی امکان استفاده از منشی تلفنی یا همان IVR است ، قبل از ساخت یک منشی به یک فایل صوتی نیاز داریم ، این فایل صوتی برای کسانی که با شماره سازمان شما تماس می گیرند پخش خواهد شد پس در قدم اول صدای ضبط شده را آپلود می کنیم .

 

 

منشی تلفنی

 

تنظیم FreePBX برای منشی تلفنی یکی از بخش های مهم است پس از مسیر Admin>System Recordings با کلیک بر روی Add Recording یک مقدار جدید می سازیم و فایل صوتی خود را از طریق گزینه Upload بر روی سرور بارگزاری می کنیم سپس برای ساخت منشی تلفنی از مسیر Applications وارد گزینه IVR می شویم  ، گزینه Add IVR شما دوره آموزش FREEPBX  را به صفحه ساخت یک منشی نلفنی هدایت می کند ،

Name  و Description یک اسم و توضیح برای منشی تلفنی  است ، فایل صوتی که بارگزاری کرده ایم را از لیست کشویی Announcement انتخاب می کنیم . با کلیک بر روی گزینه submit منشی تلفنی ما ساخته خواهد شد ، IVR دارای ویژگی ها و تنظیمات زیاد دیگری است که در یک مقاله جداگانه به صورت دقیق آن را بررسی خواهیم کرد .

 

حال نوبت اون رسیده که از این منشی تلفنی در تماس های ورودی استفاده کنیم ، در مسیر Connectivity با استفاده از گرینه Inbound route تماس های ورودی خود را مسیر دهی می کنیم ، پس با کلیک بر روی گرینه Add یک مسیر جدید ایجاد می کنیم ، Description یک اسم با معنی آموزش FreePBX انتخاب می کنیم ، با خالی گذاشتن دو مقدار DID Number و CallerID Number تمامی تماس های ورودی بدون استثنا را انتخاب می کنیم و سپس در قسمت Set Destination مقصد تماس را منشی تلفنی ( IVR ) انتخاب می کنیم .



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش نصب FREEPBX


در سری دوره آموزش FreePBX با مطلب آموزش نصب FreePBX به صورتی ساده و کاربردی در خدمت شما هستیم، روش نصب FreePBX ی که در این آموزش دنبال می کنیم با استفاده از فایل ISO بر روی یک ماشین مجازی است، نصب FreePBX در ماشین مجازی و یا یک سرور فیزیکی به جز در مراحل اولیه از روند ثابت و آسانی پیروی می کند پس اگر قصد راه اندازی سیستم تلفنی جذاب FreePBX را برای آموزش و یا راه اندازی در سازمان خود دارید در ادامه با ما همراه باشید.
اگر می خواهید FreePBX را بر روی محیط های مجازی سازی مانند VMware و یا HyperV نصب کنید کافی است تنها مسیر فایل ISO را در تنظیمات ماشین خود بدهید، اما اگر قرار است نصب FreePBX بر روی یک سرور فیزیکی انجام شود می بایست آموزش نصب FREEPBX  فایل ایزو ( ISO ) بر روی یک DVD و یا USB Flash کپی شود، تنها نکته ای که هنگام کپی شدن باید رعایت کنید این است که USB Flash خود را Bootable کنید.

نرم افزار های زیادی برای Bootable کردن USB وجود دارد که به راحتی برای شما، فایل ایزو را در USB کپی می کنند، با جستجوی عبارت “iso to usb” لیستی از این نرم افزار ها در اختیارتان قرار می گیرد. یکی از این نرم افزار های پرطرفدار Rufus نام دارد که سایت های بسیاری لینک دانلود را در اختیارتان قرار می دهند.

دانلود FREEPBX


برای نصب FreePBX لازم است تا آخرین نسخه از این نرم افزار را دانلود کنیم. پس از ورود به سایت FreePBX با استفاده از آدرس : https://www.freepbx.org/downloads/ صفحه ای به ما نمایش داده خواهد شد که لینک آخرین نسخه دانلود FreePBX برای پلتفرم های ۳۲ و ۶۴ بیتی قرار دارد. هرچند که استفاده از سخت افزارهایی با معماری ۳۲ بیتی رایج نیست اما با توجه به سخت افزاری که دارید یکی از این دو فایل را دانلود کنید.


بعد از دریافت فایل ISO آماده می شویم تا مراحل نصب FreePBX را دنبال کنیم، قبل از شروع مراحل نصب بهتر است دو نکته مهم را بدانیم و رعایت کنیم:

نکته اول اینکه تمامی اطلاعاتی که بر روی هارد خود دارید حذف خواهند شد پس بهتر است از سیستمی استفاده کنید که اطلاعات بر روی آن ندارید و یا مطمئن باشید حداقل قبلا از فایل هایتان یک نسخه پشتیبان تهیه کرده اید.

نکته دوم این که در مراحل نصب،بهتر است FreePBX به اینترنت متصل باشد، این اتصال به اینترنت شامل دانلود فایل های حجیم نمی شود و فقط برای راه اندازی بخش پنل کاربری و فعالسازی نرم افزار است که در دوره آموزش FreePBX به آن خواهیم پرداخت، بنابراین بهتر است از دسترسی اینترنت در سیستمی که قصد نصب FreePBX دارید اطمینان حاصل کنید.

تنظیمات در نصب FREEPBX


ماشین مجازی یا سرور فیزیکی خود را برای بوت شدن از ایزو FreePBX روشن کنید، بعد از تست های اولیه با صفحه ی زیر روبرو خواهید شد که از شما می خواهد ورژن و نوع نصب را مشخص کنید، ما نصب FreePBX با آخرین نسخه ی استریسک را پیشنهاد می کنیم اما اگر ویژگی خاصی در نسخه ی قدیمی تر از استریسک مدنظر دارید این امکان برای شما فراهم است که آخرین نسخه از FreePBX را با هسته ی استریسک ۱۱ داشته باشید. انواع روش های نصب ی که در زیر آمده مربوط به تنظیمات RAID بندی است که توضیح کوتاهی برای این بخش خواهیم داد.

RAID مخفف عبارت Redundant Array of Independent Disks ، تکنولوژی ای در مبحث ذخیره سازی اطلاعات است که جهت ایجاد امنیت و داشتن نسخه پشتیبان ( BackUp ) از اطلاعات و همچنین افزایش کارایی دیسک های ذخیره سازی استفاده می شود. RAID ها دارای سطوح متفاوتی از تنظیمات هستند. با مطالعه مقاله RAID از سایت ویکی پدیا اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

حالا که درباره RAID اطلاعات اولیه را کسب کردیم در مورد انواع روش های نصب FreePBX در این مرحله گفتگو می کنیم.

برای هر نسخه چهار نوع نصب در اختیار ما است، اولین و رایج ترین گزینه نصب Full Install است، اگر این نوع از نصب را انتخاب کنید FreePBX در قسمت ذخیره سازی از RAID Level 1 استفاده خواهد کرد. در RAID Level 1 اگر دو عدد هارد دیسک داشته باشید اطلاعات برای ذخیره سازی بر روی هر دو دیسک به صورت مجزا انجام خواهد شد تا در صورت خرابی هریک از این دو شما یک هارد مستقل و سالم برای ادامه کارکرد سیستم داشته باشید.

گزینه دوم از این لیست Full Install – No RAID است که نصب FreePBX بدون تنظیم هیچگونه از سطح بندی RAID در سیستم انجام می شود، در این روش شما هیچ نسخه پشتیبانی از فایل های خود ندارید، اما منطقا سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات بالاتری در سیستم خواهید داشت.

گزینه سوم نصب با پارتیشن بندی دلخواه کاربر است که Full Install – Advanced نام دارد، اگر با انواع پارتیشن بندی دیسک در سیستم های پایه لینوکسی آشنایی دارید می توانید از این بخش استفاده کنید، هرچند برای استفاده های متداول این نوع نصب را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

و گزینه چهارم HA-Install که جهت راه اندازی سیستم های تلفنی با قابلیت High Availability است و حتما در دوره آموزش FreePBX به آن خواهیم پرداخت.

خب، امیدواریم که تا به این لحظه آموزش نصب FreePBX را به خوبی پیش برده باشیم. در ادامه با انتخاب گزینه Full Install وارد مراحل تنظیم و نصب می شویم. اولین سئوال در مراحل نصب مربوط به آدرس IP سرور است. هر دو روش استفاده از DHCP و یا تنظیم آدرس به صورت دستی برای ما فراهم است، ترجیحا از یک آدرس IP ثابت برای سرور خود استفاده کنید تا همواره کلاینت ها ( IP-Phone ) به سرور دسترسی داشته باشند بنابراین با انتخاب گزینه Manual و آموزش FREEPBX وارد کردن آدرس شبکه مناسب به مرحله بعد می رویم.
انتخاب درست منطقه زمانی و ساعت باعث می شود در هنگام کار با سیستم عملکرد درستی از گزارش هایی مانند جزئیات تماس ها ، زمان وقوع خطاها و یا تنظیماتی مانند ساعت های کاری و برنامه های خودکار از سیستم ببینیم. پس منطقه زمانی ایران را انتخاب و به مرحله بعدی نصب FreePBX می رویم.
در این گام از شما خواسته می شود تا یک رمز عبور برای کاربر root سیستم FreePBX انتخاب کنید. این کاربر و رمز عبور آن مختص به محیط متنی ( CLI ) است و با کاربرانی که در محیط کاربری تحت وب FreePBX خواهید داشت متفاوت خواهد بود. بالاترین سطح دسترسی در محیط های پایه لینوکسی که FreePBX نیز جزو آن است مربوط به کاربر root می باشد پس در انتخاب و نگهداری این رمز دقت داشته باشید.
به همین راحتی نصب FreePBX آغاز شد، صبر کنید تا این مراحل نیز به اتمام برسد. پس از خاتمه این مرحله سیستم راه اندازی مجدد می شود ( reboot ) و FreePBX شروع به بررسی صحت ماژول های نصب شده و بروزرسانی آن ها می کند. این مرحله با توجه به سرعت اینترنت شما ممکن است بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد.
اگر با صفحه زیر روبرو شدید، به شما تبریک می گوییم شما مراحل نصب FreePBX را با موفقیت سپری کرده اید با وارد کردن آدرس IP در مرورگر می توانید به پنل کاربری FreePBX دسترسی داشته باشید.
به شما توصیه می کنیم  دوره آموزش FREEPBX تا بعد از نصب FreePBX حتما مراحل فعالسازی آن را طی کنید، پس از موفقیت آمیز بودن مراحل فعالسازی یک Deployment ID به شما اختصاص داده خواهد شد. Deployment ID در حقیقت یک شناسه منحصر به فرد است که با توجه به مشخصات سخت افزاری سرور شما از طرف شرکت Sangoma برایتان فعال می شود و کاملا رایگان است.

از Deployment ID می توانید برای خرید ماژول های تجاری استفاده کنید، برخی از ماژول های تجاری FreePBX رایگان هستند که پیش نیاز دریافت آن ها فعال سازی سیستم و داشتن Deployment ID است. ب

امیدواریم آموزش نصب FreePBX را تا حد امکان ساده اما کامل و به شکلی کاربردی برای شما توضیح داده باشیم. مطمئناً تنها نصب FreePBX کافی نیست بنابراین سری به دوره آموزش FreePBX در سایتمان بزنید.



:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

دوره آموزش استریسک


لذت بخش ترین جنبه از زندگی انسان ها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر است. این ارتباط اگر بوسیله فناوری های جدید باشد جذابیت آن را چند برابر خواهد کرد. استریسک نرم افزاری است که راه اندازی ارتباطاتی از این نوع را بر روی بستر شبکه های کامپیوتری فراهم می کند. در دوره آموزش استریسک سعی می کنیم تمام بخش های آموزش استریسک را پوشش دهیم.

استریسک چیست ؟


استریسک در حقیقت یک نرم افزار تحت سیستم عامل لینوکس است که در بازه زمانی بسیار کوتاهی طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و برای ایجاد سیستم های تلفنی تحت شبکه در سال ۱۹۹۱ توسط مارک اسپنسر توسعه داده شده.

ایده اصلی استریسک زمانی آموزش استریسک به ذهن مارک خطور کرد که به دنبال راهی جهت ارتباط آسان تر با مشتریان شرکت خدمات نرم افزاری لینوکس خود بود اما پول کافی برای خرید یک سیستم تلفنی سنتی را نداشت در نتیجه آغاز توسعه سافت سوئیج استریسک شروع و در نهایت به تاسیس شرکت دیجیوم ختم شد.

 

دوره آموزش استریسک


شرکت دیجیوم در سال ۱۹۹۱ با قدرت گرفتن از استریسک و با هدف توسعه سیستم های تلفنی نرم افزاری و همچنین تولید سخت افزار توسط مارک تاسیس شد. مارک به عنوان موسس تا سال ۲۰۰۷ به سمت مدیرعامل و تا اکنون به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت به کار خود ادامه می دهد.

استریسک جایگزین و رقیب اصلی سیستم های تلفنی قدیمی مانند سانترال پاناسونیک بود اما امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین راه کارها برای ارتباطات مالتی مدیا برای کسب کارهای کوچک تا بزرگ محسوب می شود. یکی از دلایل این محبوبیت ، انعطاف پذیری این سیستم با انواع مختلفی از پروتکل ها و تکنولوژی ها مانند SIP ، IAX ،MGCP و … است.

ویژگی های استریسک


اولین وجه تمایز استریسک نسبت به سایر سیستم های تلفنی امکان نصب بر روی انواع مختلفی از توزیع های لینوکسی تحت لیسانس گنو ( بنیاد نرم افزارهای آزاد ) است. این مزیت باعث می شود تا برنامه نویسان و توسعه دهندگان در سراسر دنیا به فکر تکمیل و توسعه این نرم افزار به صورت آزاد باشند .

این نرم افزار اولین بار در ایالات متحده توسعه داده شد اما امروزه این سافت سوئیج در سراسر دنیا به صورت آزاد عرضه می شود و این امر به استریسک ماهیت بین المللی داده است. برای مثال شما می توانید پیغام های صوتی سیستم تلفنی استریسک را به چندین زبان مختلف به صورت همزمان در سیستم تلفنی خود داشته باشید ، زبان فارسی نیز می تواند به راحتی در این سیستم اضافه شود.

امیدواریم تا به اینجا به سئوال استریسک چیست پاسخ خوبی داده باشیم ، در ادامه نقشه ای از مسیر تبدیل شدن به یک متخصص استریسک ترسیم و سپس با معرفی دوره آموزش استریسک به شما در طی این راه طولانی کمک کنیم.

 

دوره آموزش استریسک را از کجا آغاز کنیم ؟


همواره برای یادگیری یک تکنولوژی جدید نیاز به دانش پایه ای است که قطعا دوره آموزش استریسک هم در این فرایند یک استثنا نیست. نکته ی دیگر آن که صرفا راه اندازی یک سیستم تلفنی شما را به مقصد دلخواه نخواهد رساند بلکه درک عمیق از مباحث پایه ای و علمی در این زمینه به شما ابزار قدرتمندی خواهد داد تا با بکارگیری آن ها همیشه یک مهندس پویا باشید که راهکار های جذابی به مشتریان خود ارائه می دهند.

در ادامه یادگیری ، برنامه نویسی دست شما را برای ساخت یک سیستم تلفنی اختصاصی و یا ایجاد راه کارهای ارتباطی مهیج مبتنی بر سیستم تلفنی باز می گذارد ، فقط علاقه و پشتکار شماست که شما را از یک فرد مبتدی به یک متخصص ویپ ( استریسک ) تبدیل خواهد کرد.

بهتر است به قدم هایی که باید در این راه گذاشته شود تا آماده دوره آموزش استریسک شویم بپردازیم، اولین نیاز شما دانش پایه ای شبکه یا همان درس Network+ خواد بود، یک منبع خوب برای این درس کتاب Network+ از انتشارات Sybex است اما در صورتی که می خواهید از منابع فارسی استفاده کنید با جستجوی نام دوره در گوگل به تعداد زیادی جزوه و کتاب آموزشی در زمینه شبکه دسترسی خواهید داشت.

سعی کنید مباحث و اصطلاحات رایج شبکه را به خاطر بسپارید و با نحوه کارکرد پروتکل های متداول شبکه آشنا باشید، تسلط بر این قسمت قطعا کمک بزرگی به شما در دوره آموزش استریسک خواهد کرد.

گام دوم یادگیری و درک صحیح سیستم عامل لینوکس است. نرم افزارها دوره آموزش استریسک در لینوکس چگونه کامپایل و اجرا می شوند؟، سخت افزار ها را در لینوکس به چه صورت مدیریت کنیم؟، چگونه از دانش شبکه خود در لینوکس استفاده کنم؟، تغییرات در سیستم های تحت لینوکس چطور اعمال می شوند؟ و بسیاری از مباحث پایه ای که در منبع اصلی این دوره به نام Linux Essential از انتشارات Sybex به چاپ رسیده است، اگر تمایل دارید این مبحث را به زبان فارسی مطالعه کنید خوشبختانه منابع زیادی در اینترنت برای شما موجود است.
در قدم بعدی مطالعه در خصوص پروتکل های مالتی مدیا ( VoIP ) را آغاز کنید، ویکی پدیا شاید ارزانترین و در دسترس ترین منبع موجود برای شما باشد، تنها خواندن یک مبحث به شما کمکی نخواهد کرد پس سعی کنید هر بخش را به صورت تقریبا کاملی درک کنید تا بتوانید از آن ها استفاده کنید.

دوره آموزش استریسک را با ویپینگ تجربه کنید


تا به اینجا قسمت عمده ای از پیش نیاز ها جهت دوره آموزش استریسک را پیموده اید ، وقت آن رسیده تا با خود نرم افزار استریسک آشنا شوید،تیم ویپینگ با ارائه انواع مقالات ، ویدیو ها و سناریو های آسان و کاربردی در دوره آموزش استریسک تمام آنچه که برای یادگیری نرم افزار استریسک نیاز است را فراهم می کند، بنابراین شما را به کامل ترین دوره آموزش استریسک به زبان فارسی دعوت می کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

دوره آموزش FreePBX

 

در دوره آموزش FreePBX به همراه شما به دنیای جذاب سیستم تلفنی FreePBX خواهیم رفت. امروزه مفهوم شبکه های کامپیوتری تنها برقراری ارتباطات بین رایانه ها نیست. کامپیوتر ها امروزه روش زندگی ما را دگرگون کرده اند. تماس های تلفنی یکی از محبوب ترین و در دسترس ترین روش ها برای برقراری ارتباط انسان ها است. تکنولوژی ویپ با آموزش FreePBX هدف کنار گذاشتن زیرساخت های قدیمی مانند سانترال، ارزش افزوده ای برای شبکه های کامپیوتری است تا تماس های تلفنی به راحتی با بسترهای رایانه ای موجود انجام شوند. دوره آموزش FreePBX شما را به مسیر راه اندازی و استفاده از سیستم های تلفنی ویپ هدایت می کند.

با سری دوره آموزش FreePBX از قدم های اولیه شروع می کنیم، بخش های مهم و ضروری را برای راه اندازی اولیه با تصویر به شکلی کاربردی توضیح می دهیم سپس به ویژگی هایی می پردازیم که FreePBX را از سایر سیستم های مشابه متمایز می کند. در ادامه مباحث پیشرفته را بررسی می کنیم تا بتوانیم ایده های خود را در سیستم های تلفنی اجرا کنیم.

چرا آموزش FREEPBX را انتخاب کنیم ؟

 

سیستم تلفنی متن باز استریسک اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط مارک اسپنسر توسعه داده شد. محبوبیت این نرم افزار تحت سیستم عامل لینوکس به حدی افزایش یافته که شرکت های بسیاری ساخت پوسته های گرافیکی را برای استریسک آغاز کرده اند.

پروژه های موفقی مانند FreePBX ، الستیکس و ایزابل بخشی از این سیستم ها بودند که هر یک به محبوبیت نسبی ای رسیدند اما FreePBX از شرکت schmooze ( بخوانید اشموز ) که بعد ها توسط سنگوما خریداری شد با ارائه قابلیت های فراوان ، پایداری بالا ، بروز رسانی های زمان بندی شده و منظم توانست توجه مدیران سیستم های تلفنی را جلب کند تا گرایش استفاده از این سیستم هر روزه افزایش پیدا کند.

تمام آن دسته از نیازهایی که جهت استفاده از یک سیستم تلفنی نیاز است را FreePBX به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهد. بر خلاف سیستم های تجاری که در ازای خرید سخت افزار و لایسنس می توانید از امکانات آن ها استفاده کنید FreePBX بر روی گستره ی وسیعی  دوره آموزش FreePBX از سخت افزار ها نصب می شود و جامعه بزرگی از برنامه نویسان هر روزه در حال توسعه و بهبود این سیستم تلفنی هستند، هرچند ماژول های تجاری FreePBX برای کسانی که می خواهند امکانات متفاوتی را تجربه کنند جهت خرید در دسترس است.

همه ی موارد ذکر شده بالا دلایل خوبی برای پاسخ به سوال چرا دوره آموزشی FreePBX را انتخاب کنیم هستند.

سرفصل های دوره آموزش FREEPBX


از قدم های اولیه برای نصب و راه اندازی تا اجرای سناریو های بزرگ ، از برنامه نویسی ماژول های ساده تا راه کارهای جامع برای سازمان های بزرگ با شما خواهیم بود.

تیم ویپینگ در دوره آموزش FreePBX با ارائه انواع آموزش ها به شکل های مختلف شما را آماده کاوش در محیط جذاب FreePBX می کند. آموزش های ما شامل مقالات ، ویدیوهای آموزشی به همراه فایل سناریو های اجرایی در خلال آموزش FreePBX است تا شما را آماده پیمودن مسیر آموزش ویپ کند بنابراین می کوشیم تا تجربه ای دلنشین از یادگیری مباحث فنی ویپ را برای شما ایجاد کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 مرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

ایزابل یک نرم افزار رایگان و متن باز است که جهت کار به عنوان یک IP-PBX مبتنی بر Asterisk طراحی و توسعه داده شده است . بر خلاف FreePBX که صرفاً یک واسط کاربری برای Asterisk می باشد ( امکانات جانبی FreePBX غیر رایگان می باشد) ایزابل متشکل از چندین نرم افزار کاربردی دیگر هم می باشد از این میان می توان به hayla-fax ، Openfire ،…… اشاره کرد ، آموزش ایزابل البته برخی از تنظیمات سیستم عامل میزبان هم به واسط کاربری ایزابل اضافه شده که ان را بسیار کار آمد کرده است. شما به راحتی با استفاده از این دوره آموزش ایزابل ، می توانید مرکز تلفن خود را راه اندازی و راه بری کنید.

سر فصل های آموزش ایزابل


در زمان نگارش این مقاله مدرک آموزشی برای ایزابل وجود ندارد . آموزش ایزابل درواقع هنوز سرفصل و یا رفرنس رسمی ندارد. ولی از آنجایی ایزابل ادامه پروژه الستیکس می باشد بر طبق سر فصل های مدرک مهندسی الستیکس پیش خواهیم رفت و قسمت های جدید مربوط به ایزابل را هم در این میان پوشش خواهیم داد ، در این سری از مقالات آموزش ایزابل به سر فصل های زیر اشاره خواهیم کرد.


تاریخچه ایزابل
نصب ایزابل و سخت افزار مورد نیاز
مهاجرت از الستیکس به ایزابل
تنظیمات کلی سیستم
راه اندازی سیستم تلفنی
ایجاد داخلی
مسیر های ورودی و حروجی
ایجاد و تنظیم ترانک
راه اندازی منشی تلفنی
تعریف و راه اندازی صف
…………..
راه اندازه ویدیو کنفرانس با استفاده از Issabel meet
کار با ماژول fail2ban (مخصوص ایزابل)
کار با Firewall دوره آموزش ایزابل ایزابل (مخصوص ایزابل)
راه اندازی mail server روی ایزابل
راه اندازی یک فکس سرور حرفه ای
راه اندازی سرویس پیام رسان
گزارشگیری حرفه ای از سیستم تلفنی
آموزش کار با ماژول دستور جلسات ( Agenda )
آموزش ایزابل مناسب چه اشخاصی است؟
این مجموعه آموزش ایزابل مناسب افرادی است که به تازگی می خواهند با یک سیستم تلفنی مبتی بر استریسک آشنا شوند.

و با توجه به این که قبلاً هم توضیح دادیم ایزابل ادامه پروژه الستیکس می باشد و مهاجرت از الستیکس به ایزابل اجتناب ناپذیر خواهد بود ، بهتر است کسانی که هم اکنون از الستیکس ، استفاده میکنند نیز مقالات ما را پیگیری کنند تا بتوانند این مهاجرت را بدون مشکل انجام داده و از امکانات جدید و به روز آن استفاده کنند .



:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 مرداد 1396 | نظرات ()