نوشته شده توسط : fereshteh

صندوق صوتی در ایزابل

 

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل مانند قسمت قبل به یکی دیگر از ویژگی های داخلی می پردازیم

 

صندوق صوتی

 

شاید با اسم پیغام گیر در تلفن های معمولی بیشتر آشنا باشید ، صندوق صوتی در واقع همان پیغام گیر است البته با امکانات بیشتر ، یکی از ویژگی های جالب مراکز تماس امکان voice  mail در ایزابل  صندوق صوتی برای هر داخلی می باشد ، بدین شکل که در صورتی که شخصی با شما تماس می گیرد بستگی به تعاریف شما ( مثلا در زمان اشغالی خط ) به صندوق صوتی هدایت می شود.

 

پیام های ضبط شده را می توان از طریق تلفن چک کرد البته از ویژگی های  ایزابل امکان مشاهده پیام ضبط شده در پنل وب کاربر و هم امکان ارسال پیام به Email کاربر وجود دارد.

 

 

فعال کردن صندوق صوتی (Voice mail ) برای یک داخلی در ایزابل

 

 

برای فعال کردن قابلیت صندوق صوتی کافی است به بخش تنظیمات Voice mail در تنظیمات داخلی برویم.

 

به صورت پیش فرض Voicemail فعال نیست برای فعال کردن آن در ایزابل باید وضعیت Status) ( را روی Enabel قرار دهید.

 

صندوق صوتی در ایزابل

 

آموزش صندوق صوتی در ایزابل

 

  • Voicemail password: کلمه عبور صندوق صوتی می باشد که باید به صورت عدد وارد شود
  • Email Address : آدرس پست الکترونیکی ویس میل در ایزابل که ایزابل پیام ضبط شده را به آن ارسال کند
  • Email Attachment : این قسمت را می توانید به حالت Yes و یا No قرار دهید در صورتی که این قسمت روی Yes باشد فایل پیغام صوتی به Email الصاق شده و ارسال می شود
  • Play CID : در صورتی که روی Yes تنظیم شده باشد شماره شخصی که پیغام را گذاشته است در ابتدا پیغام به صورت صوتی گذاشته می شود
  • Play Envelope: در صورتی که این قسمت روی Yes باشد تاریخ و ساعت پیام هم به صورت صوتی به ابتدای پیغام اضافه می شود.
  • Delete Voicemail : این قسمت اگر بر روی Yes تنظیم شده باشد بعد از ارسال موفق پیام صوتی به پست الکترونیکی پیام از روی ایزابل پاک خواهد شد.
  • VM Options : در این قسمت می توانید بعضی تنظیمات پیشرفته تر را به صندوق صوتی اضافه کنید.

 

 

در زیر چند نمونه از این تنظیمات را توضیح می دهیم:

 

 

  1. Maxmsg این متغیر حداکثر تعداد پیام های یک صندوق صوتی را مشخص می کند
  2. Minsecs حداقل طول پیغام ضبط شده را ایزابل چیست مشخص می کند به صورت پیش فرض ۰ در نظر گرفته شده است
  3. Maxsilence حداکثر میزان سکوت را در یافت می کند  در واقع بدین معناست که در صورت فعال شدن صندوق صوتی اگر تماس گیرنده هیچ صحبتی نکرد سیستم چقدر منتظر بماند . این مقدار به صورت پیش فرض برابر ۰ است یعنی تشخیص سکوت خاموش می باشد.
  4. Format این متغییر هم در واقع فرمت فایل ضبط شده را مشخص می کند . که می تواند یکی از این چهار مقدار را بگیرد wav49 ، gsm ، wav ، g723sf

 

 

 

انتقال تماس های یک داخلی به صندوق صوتی در ایزابل

 

 

در ایزابل در صورت فعال بودن صندوق صوتی به صورت پیش فرض در صورت اشغالی و یا در دسترس نبودن و یا پاسخ ندادن تماس به صندوق صوتی منتقل می شود

این تنظیمات در قسمت Optional Destinations در تنظیمات داخلی قابل تغییر می باشد .

آموزش ایزابل

 

تنظیمات صندوق صوتی در ایزابل

 

می تواند تنظیمات مختلف را بوسیله علامت پایپ (|) جدا کنید.

 

 

روش گوش دادن به پیام های صوتی از طریق تلفن در ایزابل

 

 

در صورتی که بخواهید از طریق تلفن خودتان به صندوق صوتی متصل شوید کافی  است کد (*۹۷ ) را شماره گیری کنید بعد از شماره گیری از شما کلمه عبور خواسته می شود و در نهایت می توانید به پیام ها گوش دهید

 

حال اگر بخواهید از طریق دوره آموزش ایزابل تلفن دیگری در سازمان به صندوق صوتی خود متصل شوید کد (*۹۸) را شماره گیری می کنید در این حالت ابتدا شماره داخلی و سپس کلمه عبور از شما خواسته می شود

 

در صورتی که روی یک داخلی صندق صوتی فعال نباشد عملکرد دو کد (*۹۷ و *۹۸) یکسان خواهد بود.

 

 

مشاهده صندوق صوتی از طریق پنل وب

 

 

برای این کار کافی است از زیر منو PBX گزینه Voicemails را انتخاب کنید تا بتوانید به همه پیام های صوتی دسترسی داشته باشید

 

آموزش voicemail در ایزابل

صندوق صوتی در ایزابل

 

 

مسیر ضبط پیام های صوتی در ایزابل

 

 

در ایزابل فایل های پیام صوتی در مسیر /var/spool/asterisk/voicemail/ ذخیره می شوند



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

تعریف داخلی جدید روی ایزابل

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل به اصلی ترین قسمت ایزابل یعنی سیستم تلفنی می پردازیم ، در این بخش می خواهیم نحوه تعریف و استفاده از یک داخلی در ایزابل را آموزش دهیم

ابتدا به چند تعریف پایه می پردازیم

داخلی یا (Extention) چیست؟

همانطور که در همه سیستم های تلفنی می بینیم هر تلفن برای خود یک شماره دارد که از طریق آن می توان با آن تلفن تماس گرفت ، از آنجایی که آموزش ایزابل شماره های نسبت داده شده بر روی تلفن ها فقط در محدوده آن سازمان معتبر می باشند به آنها داخلی می گویند. در سیستم های تلفنی سنتی شماره های داخلی روی مرکز تلفن قرار می گرفت و از مرکز تلفن تا تلفن مورد نظر سیم کشیده می شد.

ولی در مراکز تلفن VOIP این شماره ها روی تلفن ها تنظیم می شوند . یکی از مزایای مراکز تلفن ویپ همین ویژگی است یعنی به راحتی شما می توانید یک داخلی را جابه جا کنید.

تعریف داخلی روی ایزابل

گزینه PBX در منو سمت چپ تنظیمات ایزابل مربوط به تنظیمات تلفنی می شود . برای تعریف داخلی و یا به صورت کلی تنظیمات تلفنی به زیر منوی PBX Configuration می رویم .

با ورود به این بخش در واقع وارد FreePBX شده ایم البته با ظاهری متفاوت.

تعریف داخلی در ایزابل
در پنجره جدید اولین گزینه از سمت چپ Extention نام دارد که مربوط به تعریف و یا ویرایش داخلی ها می باشد با کلیک روی آن وارد تنظیمات داخلی ها می شویم ، برای اضافه کردن داخلی جدید از منوی سمت راست گزینه Add new Extention را انتخاب کنید.

آموزش ایزابل
در این قسمت شما باید نوع داخلی را تعیین کنید.

داخلی های ایزابل می تواند به سه صورت SIP ، IAX2,DAHDI تعریف کرد.

در هنگام تعیین نوع داخلی باید توجه داشته باشید که تلفن شما از چه پروتکلی پشتیبانی می کند .

داخلی های SIP

معمول ترین نوع داخلی ، داخلی از نوع SIP می باشد ،تقریبا همه تلفن های تحت شبکه در بازار (به استثنای Cisco و Avaya که پروتکل های اختصاصی خود را دارند ، هر چند در بعضی مدل ها با تغییر framware امکان استفاده از پروتکل Sip را نیز دارند) و همچنین تلفن های نرم افزاری ( نرم افزار هایی که روی کامپیوتر و یا تلفن همراه نصب می شوند و مانند یک تلفن معمولی کار می کنند ) از این پروتکل پشتیبانی می کنند.

داخلی های IAX2

پروتکل IAX2 ، پروتکل اختصاصی استریسک می باشد ، تلفن ها محدودی از این پرتکل پشتیبانی می کنند ، ولی در صورتی که تلفن شما از آن پشتیبانی کند می توانید از آن استفاده کنید .

داخلی های DAHDI

داخلی های Dahdi مخصوص کارت های تلفنی می باشند در صورتی که از کارت تلفنی با ماژول FXS استفاده می کنید می بایست داخلی ها را Dahdi تعریف کنید .

تعریف یک داخلی ساده از نوع SIP

برای تعریف داخلی از نوع SIP در صفحه جاری در قسمت Device گزینه SIP را انتخاب می کنیم و سپس روی دکمه submit کلیک می کنیم و با پنجره جدیدی مواجه می شویم این صفحه شامل موارد زیادی است ، ولی برای تعریف یک داخلی ساده فقط چند فیلد را تنظیم می کنیم.
.
User Extention این قسمت شماره داخلی است می توانیم در آن یک عدد بنویسم که در واقع شماره داخلی کاربر ما می شود ، این شماره می تواند هر تعداد رقم داشته باشد ولی بهتر است داخلی ها ۳ و یا ۴ رقمی باشند و با عدد ۱ و ۹ شروع نشوند. در نظر داشته باشید که شماره داخلی قابل ویرایش نیست و در صورتی که بخواهید آن را تغییر دهید باید داخلی را حذف و سپس دوباره آن را بسازید.
Display name این قسمت نام داخلی می باشد که معمولا در آن نام کاربر ذکر می شود این فیلد به عنوان Caller name در تلفن ها نمایش داده می شود
secret در این قسمت رمز داخلی را وارد می کنیم ، ایزابل به صورت تصادفی یک کلمه عبور تولید می کند که می توانید از آن استفاده کنید ولی می توانید هر رمز دیگری نیز در این قسمت قرار دهید . برای جلوگیری از آسیب پذیری مرکز تماس خود تعریف داخلی در ایزابل از کلمه عبوری با پیچیدگی مناسب استفاده کنید
تنظیمات داخلی کافی است ، فقط لازم است روی دکمه Submit کلیک کنید .
بعد از کلیک روی دکمه submit هنوز تغییرات در مرکز تلفن اعمال نشده است و داخلی شما کار نخواهد کرد ، در این لحظه شما مشاهده خواهید کرد که در بالای صفحه یک نوار قرمز رنگ با دکمه Apply Config ظاهر شده با کلیک روی Apply Config تغییرات در مرکز تماس ایجاد می شود.

در قسمت های آینده دوره آموزش ایزابل متناسب با موضوع مابقی فیلد ها را نیز توضیح خواهیم داد



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

نصب و راه اندازی کارت تلفن روی ایزابل

 

 

در قسمت قبل از دوره آموزش ایزابل به روش های اتصال ایزابل به خطوط شهری و تلفن های آنالوگ پرداختیم . در این مطلب قصد داریم روش اتصال کارت های تلفنی به سرور ایزابل را نصب کارت آنالوگ بر روی ایزابل توضیح دهیم ،یکی از قابلیت های عالی الستیکس که در حال حاضر در ایزابل هم موجود می باشد ، نصب و تنظیم اولیه کارت های تلفنی به صورت خودکار می باشد. در ادامه به این مسئله بیشتر خواهیم پرداخت.

 

 

کمی بیشتر راجع به کارت های تلفنی ویپ

 

 

کارت های تلفنی مانند بقیه کارت های توسعه ، روی شکاف PCI و یا PCI-Express قرار می گیرند . کارت های تلفنی با تعداد  پورت استاندارد یعنی ۴ ، ۸ ، ۱۶ و ۳۲ عرضه می شوند . این کارت ها معمولا سه بخش دارد .

 

شاسی کارت (همان قسمتی که روی مادربورد قرار می گیرد) در این قسمت مهم ترین نکته انتخاب درگاه اتصال است که بستگی به نوع سرور ایزابل باید pci و یا pci express را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید بعضی از کارت های استریسک دارای پورت پاور (Molex 4 pin)  هستند. در صورتی که روی کارت ماژول FXS قرار می دهید لازم است این پورت را نیز به منبع تغذیه سرور متصل کنید. در غیر این صورت نیازی به اتصال آن نیست.

 

در تصویر زیر یک کارت تلفنی محصول شرکت Atcom را می بینید

نصب کارت آنالوگ بر روی ایزابل

ماژول ها : برای فعال سازی و اینکه تعیین کنیم کدام پورت از کارت FXO یا FXS باشد بر روی شاسی کارت ، ماژول قرار می دهیم . معمولا برای کارت های کم ظرفیت به ازای هر پورت یک ماژول نصب می شود و برای کارت هایی با ظرفیت بالا معمولا به ازای دو و یا چهار پورت یک ماژول نصب می شود ، به اصطلاح به آموزش ایزابل این نوع ماژول ها ، ماژول دوال (Daul) و یا ماژول کواد (Qaud) گفته می شود ، یعنی در زمان خرید کارت  آنالوگ حتما فروشنده از شما خواهد پرسید که روی کارت چند ماژول FXS و چند ماژول FXO قرار دهد.

به دلیل آنکه شما به تعداد خط مورد نیاز ، ماژول تهیه می کنید استفاده از کارت هنگامی که تعداد خطوط شما با تعدا پورت های استاندارد کارت برابر نیست  مقرون به صرفه تر است.

 

در تصویر زیر یک ماژول FXO سینگل و یک ماژول FXS سینگل را می بینید.

 آموزش ایزابل

اکو کنسلر : تبدیل آنالوگ به دیجیتال خطوط تلفن همواره باعث ایجاد اکو در صدا می شود هر چند که ایزابل مجهز به اکو کنسلر نرم افزاری می باشد ولی می توانید با نصب اکو کنسلر سخت افزاری روی کارت ، اکو را از صدا حذف کنید.

در تصویر زیر ماژول Echo canceler مخصوص کارت  دیجیوم P410 را می بینید .

 

دقت کنید که همه کارت های تلفنی از اکو کنسلر سخت افزاری پشتیبانی نمی کنند.

در تصویر زیر یک کارت TDM410p محصول شرکت digium را می بینید که  ۴ ماژول FXO و ماژول Echo canceller روی آن قرار گرفته است.

 

 

انواع کارت تلفنی مناسب برای ایزابل الستیکس

 

 

کارت های تلفنی در بازار به دو دسته تقسیم می شوند کارت هایی که از درایور شرکت digium استفاده می کنند و کارت های شرکت sangoma .

 

کارت های زیادی در بازار موجود می باشند که از درایور شرکت دیجیوم استفاده می کنند از این میان می توان به برند های OpenVox ، Digium ، Atcom اشاره کرد که در بازار ایران شناخته شده تر هستند کارت های Noname هم در بازار وجود دارند که همگی از درایور دیجیوم استفاده می کنند.

 

نصب کارت تلفنی روی ایزابل

( الستیکس )

 

 

در ابتدا ماژول های مورد نظر را روی کارت تلفنی قرار می دهید سپس کارت تلفنی را وابسته به نوع کارت روی شکاف PCI و یا PCI اکسپرس بعد از خاموش کردن سرور ایزابل نصب می کنیم و سپس  سرور ایزابل را روشن می کنید.

 

 

نصب کارت های تلفنی با درایور دیجیوم

 

 

نصب این کارت ها بسیار ساده است مانند تصویر زیر به  منوی System رفته سپس Hardware Detector را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده روی دکمه  Detect new Hardware کلیک می کنیم کمی صبر می کنیم تا دوباره صفحه بارگذاری شود.

خواهید دید که به راحتی کارت نصب شده و وضعیت پورت های آن نمایش داده می شود.

نصب کارت های شرکت سنگوما کمی پیچیده تر است که در قسمت بعد از دوره آموزش ایزابل به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

 



:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

معرفی ماژول تماس خودکار و پیامک صوتی

 

 

با استفاده از ماژول تماس خودکار با گروهی از مشتریانتان به صورت کاملا اتوماتیک و زمانبندی شده تماس گرفته خواهد شد و برای آن‌ها یک پیام تبلیغاتی پخش خواهد شد و یا آن‌ها را به یک سیستم نطر سنجی هدایت نمایید و یا آن‌ها را به یک صف از اپراتورهای واحد فروش خود سوق دهید .

 

در نهایت همه چیز برای شما مهیاست تا با استفاده از مرکز تلفن مبتنی بر ویپ خود یک گام موثر در راستای بازراریابی مدرن وافزایش فروش خود بردارید .

 

ابتدا برای آشنایی شما با این ماژول از سری ماژول‌های ویپینگ ، تجربه ای مشترک و جالب را بازگو می کنیم :

 

تلفن شما زنگ می خورد و در حالی که انتظار  ارسال پیامک صوتی  دارید تا با پاسخگویی شما، فرد مقابل نیز شروع به مکالمه نماید، این بار یک صدای ضبط شده ، شروع به صحبت کردن نموده و شما به واسطه پخش این پیام با خدمات یک سازمان آشنا می شوید . این همان ماژول تماس خودکار و یا پیامک صوتی می‌باشد .

 

ما در تیم توسعه ویپینگ خبر خوبی برای شما داریم . با استفاده از ماژول تماس خودکار و یا ماژول ارسال پیامک صوتی، نه تنها تمامی انتظارات شما از یک ماژول تماس خودکار برآورده خواهید شد ، بلکه امکانات افزوده ای برای شما ارائه خواهد شد تا تجربه شیرین و دلپذیر یک بازاریابی موفق و مدرن را تجربه کنید.

 

 

آشنایی با قابلیت ها و ویژگی های ماژول تماس خودکار و پیامک صوتی ویپینگ

 

 

 

پنل تحت وب یکپارچه، زیبا و کاربردی

 

 

یکی از مهم ترین فاکتورها در طراحی این دسته نرم افزارهای تحت وب، توجه به کاربرپسند بودن نرم افزار و سهولت استفاده کاربران از آن می باشد که معمولا در نرم افزارهای مشابه، موضوع کم اهمیتی جلوه می دهد به نحوی که کاربران بعد از مدتی استفاده، دچار خستگی و بی علاقگی نسبت به محصول می شوند و یا نرم افزار به قدری پیچیده تولید می شود که برای کار با آن نیاز به مدت ها آموزش دارد ولی محصولات توسعه داده شده در ویپینگ با یک پنل مدیریتی تحت وب زیبا و کاربردی ارائه می شوند و شما به محض کار با این پنل، متوجه خواهید شد که هر کاربری با هر سطح دانشی از کامپیوتر قابلیت استفاده از این نرم افزار تحت وب را خواهد داشت.

 

 

قابلیت زمانبندی برای اجرای کمپین های تماس خودکار

 

 

به راحتی یک زمان مناسب را انتخاب نمایید تا کمپین شما در آن زمان شروع به کار خود نماید . به عنوان مثال در روز تولد مشتریانتان برای آنها یک کارت تبریک صوتی ارسال نمایید . هیچ چیزی برای یک مشتری لذت بخش تر این نیست که پس از خرید خود بازهم اهمیت شما را به خود حس نماید .بی شک او به یک مشتری وفادار تبدیل خواهد شد .

 

 

قابلیت ضبط تمامی مکالمات در کمپین های نظر سنجی و Tele Marketing

 

 

ماژول تماس خودکار

 

ممکن است راغب باشید تا تمامی مکالمات را در تماس های برقرار شده با مخاطبین ضبط و نگه داری کنید و در صورت لزوم به آنها گوش دهید .

 

با استفاده از  ماژول تماس خودکار ما این قابلیت را خواهید داشت تا به راحتی ابتدا محل ذخیره سازی فایل های صوتی ضبط شده از مکالمات خود را به نرم افزار معرفی کنید و از این پس در پنل تحت وب خود به راحتی مکالمات ضبط شده را گوش دهید .

 

 

روش های متعدد در اضافه کردن شماره‌های تماس مخاطبین به کمپین تبلیغاتی خود

 

 

شما می توانید از سه طریق مختلف به کمپین پیامک صوتی شماره تماس اضافه نمایید .

 

روش اول بارگذاری یک فایل با پسوند csv است که در آن شماره های تماس دلخواه شما می باشد .

 

روش دوم استفاده از مخاطبین دفترچه تلفن تحت وب هوشمند ویپینگ می باشد. اگر با این محصول آشنا نیستید با مراجعه به صفحه این محصول، می توانید قابلیت های بسیار زیاد این محصول را ببینید و در صورت علاقه از آن استفاده نمایید .

 

روش سوم استفاده از شماره های ذخیره شده توسط ماژول ذخیره ساز هوشمند مخاطبین ویپینگ است که دیگر محصول توسعه داده شده توسط تیم توسعه ویپینگ می باشد.

 

 

مشاهده سوابق تمامی کمپین های تماس خودکار

 

 

ایجاد کمپین تنها ، تمام نیاز شما را برطرف نخواهد کرد زیرا به اعتقاد ما مهم ترین بخش، پیگیری و مشاهده نتیجه عملکرد کمپین ها خواهد بود.

 

با استفاده از پنل مدیریتی ارائه شده توسط ویپینگ، شما می توانید تمامی کمپین های خود را بر اساس وضعیت این کمپین ها به سهولت ببینید و با ورود به قسمت جزییات هر کمپین، تمامی  مشخصات کمپین ایجاد شده را با سوابق تماس های برقرار شده ببینید. امکان شگفت انگیزی است که با یک نگاه و به راحتی متوجه خواهید شد که کدام یک از تماس ها با موفقیت برقرار شده اند و کدام تماس ها به چه دلیلی برقرار نشده اند.

 

 

ماژول تماس خودکار و پیام صوتی ویپینگ مناسب چه سازمان هایی می­ باشد؟

 

 

با ذکر قابلیت های اصلی و کلیدی محصول، شکی نیست که تمامی سازمان هایی که به نحوی به دنبال ایجاد یک کانال ارتباطی خودکار و دائمی با مشتریان و مخاطبان خود هستند، به این محصول نیاز خواهند داشت.

 

اگر علاقه دارید تا پیامی تبلیغاتی به صورت  ماژول تماس خودکار  خودکار و در زمان های معین برای مخاطبین شما ارسال شود و از این طریق به راحتی عمل بازاریابی را به دقیق ترین شکل ممکن انجام دهید، این ماژول بهترین پیشنهاد برای شما خواهد بود.

 

شما با استفاده از این محصول می توانید اطمینان حاصل کنید که با تمامی شماره های دلخواه شما تماس گرفته خواهد شد و وضعیت تمامی تماس ها را مشاهده کنید که کدام تماس موفقیت آمیز بوده و کدام یک ناموفق بوده است.

 

اصولا در سازمان همواره نیاز به انجام کارهایی تکراری در زمان معین در ارتباط با مشتریان حس می شود و از جمله این نیازها، انجام کارهای تبلیغاتی و یا انجام نظرسنجی به صورت تلفنی از مشتریان می باشد.

 

پس اگر این نیاز ها را در سازمان خود حس می کنید درنگ نکنید و ماژول تماس خودکار یا همان ماژول ارسال پیامک صوتی ویپینگ را سفارش دهید.

 



:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

سخت افزارهای تلفنی برای ایزابل

 

 

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل به بررسی سخت افزار های جانبی  جهت راه اندازی سرور ایزابل  خواهیم پرداخت .

 

در قسمت اول دوره آموزشی ایزابل سخت افزار لازم جهت راه اندازی سیستم را بیان کردیم ، اما برای راه اندازی یک سیستم تلفنی به سخت افزار های دیگری نیز  نیاز داریم.

 

شاید تا اینجای کار برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چطور می توان خطوط آنالوگ شهری و یا دستگاه های تلفن معمولی را به سرور ایزابل  متصل کرد.

 

قبل از این که وارد توضیحات بیشتر شویم لازم است با اصطلاح در VOIP آشنا شوید ،FXO و FXS و E1

 

 

پورت FXO

 

FXO مخفف Foreign Exchange Office  می باشد در واقع FXO پورتی است که سیگنال آنالوگ خطوط تلفن را دریافت می کند و یا به عبارت ساده تر FXO پورتی است که بوق خطوط تلفن را دریافت می کند.

 

 

پورت FXS

 

FXS مخفف Foreign Exchange Station  می باشد ، FXS پورتی است که سیگنال تلفن های آنالوگ را تولید می کند ، به عبارت ساده تر پورت FXS بوق تلفن به شما می دهد.

 

 

پورت E1

 

E1 نوعی انتقال دهنده  خطوط تلفن با استاندارد های اروپایی است  که در کشور ما نیز کاربرد دارد ( در زمان نگارش این مطلب خطوط E1 در تهران دیگر ارائه نمی شود ، ولی خطوطی که از ایزابل چیست  قبل وجود داشتند کماکان پا برجا هستند) با استفاده از خطوط E1 می توانید ۳۰ خط تلفن را روی یک زوج سیم مسی منتقل کنید  برای اتصال این نوع خطوط  به سرور ایزابل نیاز به پورت E1  می باشد.

 

با این تعاریف در حال حاضر می دانیم در صورتی که بخواهیم خط شهری آنالوگ را به داخل سرور ایزابل بیاوریم باید پورت FXO داشته و اگر بخواهیم تلفن های آنالوگ را به سرور ایزابل متصل کنیم باید پورت FXS داشته  و برای خطوط E1 نیز باید پورت E1 موجود باشد.

 

دو راه کار برای اضافه کردن این پورت ها به سیستم تلفنی وجود دارد:

 

 

  • استفاده از Gateway

 

گیتوی های ویپ در واقع پورت های لازم برای استفاده در سیستم تلفنی را تامین می کنند ، گیتوی های ویپ از طریق شبکه به سرور ایزابل متصل می شوند ( در سایت می توانید آموزش اتصال چند مدل Gateway را به سرور ایزابل مشاهده کنید )

 

 

  • استفاده از کارت های تلفنی

 

کارت های تلفنی هم مانند gateway ها پورت های لازم را تامین می کنند با این تفاوت که به باس های اصلی سیستم متصل می شوند  (PCI،PCI Express).

 

هر کدام از  سخت افزار ها معایب و مزایای خود را دارد .

 

 

مزایای گیتوی ها

 

مستقل بودن از سخت افزار سرور

امکان جایگذاری جدا از سرور ( کم کردن سیم کشی)

امکان استفاده در سیستم تلفنی های غیر استریسکی

امکان اتصال به سرور های مجازی

تنوع بیشتر سازنده ها

 

 

معایب گیتوی ها

 

 

پیچیدگی تنظیمات برای اتصال به سرور ایزابل

قیمت بالا

تاریخچه ایزابل

مزایای کارت های تلفنی

 

سهولت در نصب و راه اندازی

قیمت پایین تر

بی نیاز از اتصالات اضافی (برق و شبکه)

 

 

معایب کارت های تلفنی

 

 

ایجاد بار برای پردازشگر سیستم

نیاز به اتصال مستقیم خطوط به سرور ایزابل

عدم توانایی استفاده از  آموزش ایزابل  کارت ها در ماشین های مجازی (امکان استفاده از passthroughدر esxi وجود دارد ولی توصیه نمی شود )

محدود بودن استفاده از کارت ها از نظر تعداد ( محدود بودن پورت های سیستم)

عدم امکان استفاده در سیستم های غیر استریسکی

دوره آموزش ایزابل

در باره کیفیت صدا در مقایسه بحثی انجام نداده ایم ، زیرا کیفیت صدا بیشتر به مرغوبیت کارت یا گیتوی و خطوط تلفن بستگی دارد و تفاوتی در کارت و گیتوی نمی کند.

 

در قسمت آینده روش های اضافه کردن کارت به سرور ایزابل را آموزش خواهیم داد.

 



:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش Agenda در ایزابل

 

 

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل به یکی از ماژول های اضافی ایزابل خواهیم پرداخت این ماژول Agenda یا دستور جلسات نام دارد. این ماژول منحصر به آموزش ایزابل ایزابل نمی شود و در الستیکس ۲٫۵ و ۴ نیز وجود داشت. ماژول agenda از طریق منوی سمت چپ قابل دسترس است ، این ماژول شامل دو قسمت می باشد.

 

آموزش ایزابل

 

 

تقویم در ماژول Agenda

 

 

قسمت اول Calender  یا تقویم نام دارد با کلیک روی این گزینه یک تقویم مشاهده خواهید کرد (متاسفانه این تقویم فقط به صورت میلادی در دسترس می باشد) در بالای صفحه فیلترایزابل چیست هایی جهت نوع نمایش تقویم وجود دارد. اما این یک تقویم معمولی نیست ، شما با کلیک روی گزینه Create new Event می توانید یک رویداد در تقویم ایجاد کنید . نحوه ایجاد رویداد بسیار ساده است در ابتدا با صفحه ای مطابق تصویر زیر مواجه می شوید.

 

 

آموزش Agenda در ایزابل

 

در این صفحه می توانید یک نام و توضیح برای رویداد خود بنویسید (این رویداد می تواند یاد آوری یک جلسه کاری و یا یک مناسبت باشد) . تاریخ و ساعت شروع و پایان آن را دفترچه تلفن الستیکس درج کنید (شروع و پایان بیشتر مربوط به جلسات کاری می باشد)   با کلیک روی گزینه Configure a phone call reminder می توانید از وقوع این رویداد مطلع شوید ، در این بخش شما  می توانید یک داخلی و یا خط شهری وارد کنید و میزان زمان قبل از رویداد جهت یادآوری را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید یک متن نیز وارد کنید تا بعد از تماس این متن به صورت صوتی برای شخص مورد نظر پخش شود. با کلیک روی Notify Guests by Email  هم می توانید یاد آوری را از طریق Email  انجام دهید. در قسمت های بعدی دوره آموزش ایزابل  با تنظیمات Email در ایزابل آشنا خواهیم شد.

 

توجه کنید برای استفاده از این قسمت باید موتور تبدیل متن به گفتار ایزابل روشن باشد . برای این کار می تواند از مسیر PBX->TOOLS->FESTIVAL اقدام به فعال سازی آن کنید. و همچنین در صورتی که مقصد تماس جهت یاد آوری یک خط شهری یا همراه باشد . خطوط خروجی شما باید از نوع دیجیتال باشد (مانند SIP-TRUNK و یا خطوط PRI) در غیر این صورت متن پیام به صورت ناقص برای مخاطب پخش خواهد شد.

 

دقت کنید تلاش های زیادی توسط تیم های متفاوتی جهت شمسی کردن تقویم این ماژول انجام شده است ولی هیچ کدام بدون نقص نیستند. در صورتی که این ماژول برای شما جذاب و نیاز به استفاده از آن را در سازمان خود حس می کنید می توانید از ماژول VOIPING جهت این کار استفاده کنید.

 

 

دفترچه تلفن ایزابل

 

 

قسمت بعدی ماژول Agenda یک دفتر تلفن می باشد که می توانید مخاطبین خود را در آن وارد کنید و از طریق آن به راحتی با مخاطبین خود در تماس باشید . روش کار آن بدین شکل است که بعد از جستجوی مخاطب در این دفترچه تلفن فقط کافیست روی دکمه سبز رنگ کلیک کنید تا ابتدا داخلی شما زنگ بخورد و سپس دفترچه تلفن ایزابل تماس با مخاطب شما برقرار شود . هر چند این ماژول بسیار کاربردی است ولی با چند بار استفاده متوجه خواهید شد که به دلیل نا کارآمد بودن قسمت جست و جو عملاً بلا استفاده می باشد.

در صورتی که به یک دفترچه تلفن کارآمد با امکاناتی فراتر از این ماژول نیاز دارید بهتر است سری به دفتر تلفن هوشمند ویپینگ بزنید.



:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

تنظیمات شبکه در ایزابل

 

 

در این قسمت از دوره آموزش ایزابل ابتدا نگاهی کلی به پنل وب ایزابل می کنیم و سپس به تنظیمات شبکه ای در ایزابل می پردازیم .

 

 

نگاهی به پنل وب ایزابل

 

 

در قسمت قبل آموزش توانستیم به پنل وب دسترسی پیدا کنیم با ورود به این پنل با یک پنجره کوچک مبنی برثبت نام و یا ورود به حساب ایزابل بر خورد می کنیم شما می توانید این پنجره را نادیده تنظیمات شبکه در ایزابل بگیرید و یا یک اکانت ایزابل برای خود بسازید و با آن وارد شوید. در صورتی که با اکانت ایزابل وارد شوید امکان اضافه کردن افزونه های ایزابل را از طریق پنل وب خواهید داشت و البته از دست این پنجره که بعد از هر بار ورود نمایش داده می شود هم خلاص خواهید شد.

 

دوره آموزش ایزابل

 

با گذر از این قسمت بعد از ورود شما داشبورد ایزابل را خواهید دید که اطلاعات کلی سرور را مانند نوع سخت افزار ، فضای ذخیره سازی ، میزان بار پردازنده و …. را به شما نشان می دهد.

 

تنظیمات شبکه در ایزابل

 

در سمت چپ هم منوی اصلی وجود دارد که دسترسی به قسمت های مختلف را ممکن می سازد ، هر چند در Issabel 4 سعی شده پنل وب به صورت ریسپانسیو ( سازگار با موبایل ) باشد ولی خب چندان نمی شود روی این قضیه حساب کرد.

 

در منوی سمت چپ مانند تصویر زیر می توانید داشبورد ایزابل را مطابق میل خود ویرایش کنید البته جایگاه اپلت ها رانیز با استفاده از Drag & Drop می توانید تغییر دهید.

 

 

تنظیمات شبکه در ایزابل

 

 

هر چند در صورتی که تسلط نسبی به سیستم عامل CentOS داشته باشید نیازی به استفاده از این منو نخواهید داشت و می توانید این امکانات را در خط فرمان انجام دهید ولی آموزش ایزابل همانطور که در قسمت های قبل دوره آموزش ایزابل هم اشاره کردیم محبوبیت ایزابل بخاطر امکانات جانبی آن است یکی از همین امکانات انجام تنظیمات شبکه ای در پنل وب است.

 

مانند تصویر زیر از طریق منوی سمت چپ می توانید به تنظیمات شبکه دسترسی داشته باشید.

گزینه اول در تنظیمات شبکه مربوط به تنظیمات Ip می باشد ، با کلیک روی نام کارت شبکه می تواند آن را ویرایش کنید

 

و با کلیک روی دکمه Edit Network Parameter می توانید تنظیمات Gateway و آدرس های DNS را انجام دهید. توجه داشته باشید  در صورتیکه بیشتر از یک کارت شبکه روی سیستم دارید بهتر است زیاد به این قسمت اعتماد نکنید و از همان روشی که در قسمت قبل ، از طریق کنسول آموزش دادیم استفاده کنید.

قسمت بعدی مربوط به راه اندازی DHCP سرور روی ایزابل است ، شاید شما در شبکه خود DHCP سرور دیگری داشته باشید ولی در صورتی که ندارید راه اندازی دوره آموزش ایزابل DHCP سرور ایزابل بسیار راحت است و شما را از دادن IP استاتیک به تلفن ها بی نیاز می کند.

منوی بعدی DHCP Clinet List  است می توانید لیست تجهیزاتی که از ایزابل IP دریافت کرده اند را ببینید.

 

قسمت بعدی Assign IP Address to Host  می باشد در این قسمت می توانید برای یک Mac آدرس خاص یک IP در نظر بگیرید تا همیشه آن IP به وسیله مورد نظر شما تخصیص داده شود.

 

قسمت آخر هم مربوط به دو ابزار کار آمد Ping و Traceroot می باشد که می تواند اتصالات ایزابل به شبکه را با آنها بررسی کنید. ( این قسمت مخصوص ایزابل می باشد و Elastix4 فاقد ابزار ping و Traceroot می باشد )

 

همانطور که دیدید ایزابل تقریبا شما را از رجوع به خط فرمان سیستم عامل بی نیاز کرده است.

 



:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش تنظیمات FaxPro در FreePBX

 

 

ماژول FaxPro از سری ماژول های تجاری سیستم تلفنی FreePBX است که توسط شرکت سنگوما ارائه می شود. به صورت پیش فرض شما تنها امکان دریافت فکس و ارسال آن به یک آدرس ایمیل در FreePBX را دارید. هرچند که با روش های مختلفی مانند استفاده از گیتوی یا ATA از نوع FXS  و یا نصب نرم افزار راه اندازی FaxPro در FreePBX  هایلافکس می توانید از قابلیت های فکس استفاده کنید اما با خرید ماژول و انجام تنظیمات FaxPro در FreePBX می توانید یک سیستم یکپارچه برای کاربران خود فراهم کنید تا به آسانی بتوانند ارسال و دریافت اسناد را در پنل کاربری خود داشته باشند.

 

 

ویژگی های ماژول FAXPRO

 

 

امکان دریافت فکس در تماس های ورودی برای تعداد بی نهایت کاربر

امکان ارسال فکس در مسیر های خروجی ( Outbound Route )

دارای یک پنل کاربری حرفه ای برای مدیریت ارسال فکس های خروجی و ورودی

امکان مدیریت فایل های فکس جهت مشاهده و یا آرشیو اسناد

شخصی سازی سربرگ اسناد برای کاربران به صورت جداگانه

پشتیبانی از پروتکل T38 استریسک جهت برقراری ارتباط با دستگاه های ثانویه

این مطلب مناسب کسانی است که ماژول FaxPro را خریداری کرده اند. بنابراین تمام موارد تنظیمات FaxPro در FreePBX که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت ویژگی هایی نصب FaxPro در FreePBX هستند که در صورت فعال بودن در دسترس شما خواهند بود. همانطور که می دانید دوره آموزش FreePBX ما شامل راه اندازی و نحوه انجام تمام تنظیمات FreePBX است. پس اگر تمایل به خرید این ماژول ندارید می توانید راه اندازی فکس را با استفاده از روش های دیگری مانند هایلافکس یا حالت Pass Through که قبلا به آموزش آن ها پرداخته ایم انجام دهید.

 

نکته ی دیگری که می توان اشاره کرد آن است که ماژول FaxPro به صورت یک قسمت جداگانه به پنل کاربری شما افزوده نخواهد شد بلکه هر آن چیزی که نیاز دارید به بخش Fax Configuration  اضافه خواهد شد.

 

خرید ماژول FaxPro

در صورتی که می خواهید ماژول FAXPRO را خریداری کنید اما این امکان برایتان وجود ندارد کافیست با ما تماس بگیرید!!!

شماره تماس : ۷۴۳۲۷-۰۲۱

 

 

بخش سرور و تنظیمات FAXPRO در FREEPBX

 

 

به سراغ تنظیمات در بخش مدیریت ماژول می رویم، مسیر Settings>Fax Configuration را طی می کنیم تا به بخش اصلی برسیم. تنظیمات FaxPro در FreePBX  دارای قسمت های مختلفی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

تنظیمات کلی

 

تنظیماتی مانند سربرگ ، کاور صفحات و سایر تنظیمات کلی از این بخش قابل تنظیم هستند که تمام موارد را با هم بررسی می کنیم.

 

Default Fax header : تیتر پیش فرضی که در همه سند های ارسالی توسط شما بر روی برگه ها چاپ خواهد شد که می تواند اسم شخص یا نام شرکت باشد.

 

Default Local Station Identifier : مشخصه ماشین فکس شما که معمولا همان شماره تماس فکس شما خواهد بود.

 

Outgoing Email address : آدرس ایمیلی که برای ارسال فکس از آن استفاده می شود.

 

Email address : آدرس ایمیلی که فکس های دریافت شده توسط سیستم به آن ارسال می شوند.

 

Error Correction Mode : در صورت فعال بودن این گزینه هنگامی که اطلاعات در مسیر تبادل دچار مشکل شوند از فرستنده درخواست می شود تا دوباره اطلاعات را ارسال کند.

 

Maximum transfer rate : بیشترین نرخ تبادل اطلاعات فکس که پیشنهاد می کنیم مقدار پیش فرض ۱۴۴۰۰ را استفاده کنید.

 

Minimum transfer rate : حداقل سرعت تبادل اطلاعات، پیشنهاد می کنیم از مقدار ۹۶۰۰ استفاده کنید.

 

Default Paper Size : اندازه پیش فرض کاغذی که FreePBX پس از دریافت اطلاعات آن را برای سند دریافتی ایجاد می کند.

دوره آموزش FreePBX

 

 

قسمت Fax Cover Page Options

 

 

در این جا می توانید اطلاعات شرکت خود را به عنوان کاور در فکس های ارسالی بر روی اسنادتان چاپ کنید. همچنین با کلیک بر روی گزینه preview یک نمای کلی از آنچه تنظیم شده است را خواهید دید.

 

Company Logo : آرم ( لوگو ) تنظیمات FaxPro در FreePBX  شرکت را می توانید از این قسمت بارگذاری کنید.

 

Company Name, Address, Phone, & Web Site : نام ، آدرس و سایر اطلاعات تماس شرکت را در این بخش وارد کنید.

 

Company Footer :  متنی که در انتهای برگه ظاهر خواهد شد.

 

Preview Coverpage : با کلیک بر روی این گزینه یک نسخه از کاور با فرمت PDF به شما داده می شود.

تنظیمات FaxPro در FreePBX

 

 

تنظیماتی برای پنل کاربری User Control Panel Faxing Options

 

 

Global Prefix : شماره ای که به عنوان پیشوند برای تمام فکس های ارسالی به رقم های گرفته شده کاربر اضافه می شود.

 

Failure Recovery Options : بیشترین تعداد دفعاتی که سیستم برای ارسال فکس در صورت ناموفق بودن عملیات تلاش می کند.

 

Failure Notification Options : از شما می خواهد که ارسال ایمیل را برای آگاهی از خطاهای سیستمی در چه شرایطی ارسال کند.

 

Local Storage Options : بیشترین تعداد صفحاتی دوره آموزش FreePBX  که هر کاربر می تواند برای ذخیره اسناد خود از آن استفاده کند را مشخص کنید.

 

Excess Faxes : باید مشخص کنیم در صورتی که تعداد مجاز ذخیره اسناد پر شده باشد سیستم در صورت دریافت یک فکس برای آن کاربر چه واکنشی نشان دهد.

 

Reject : عدم دریافت فکس برای کاربر

 

Delete Oldest : به ترتیب قدیمی ترین فایل فکس را پاک کند تا فضا برای فکس جدید ایجاد شود.

 

 

تنظیمات FAXPRO در FREEPBX برای کاربران

 

 

خب تا این لحظه تنظیمات کلی که می بایست برای سرور انجام شود را به اتمام رساندیم، حال می بایست برای کاربر هایمان نیز تنظیمات FaxPro در FreePBX را انجام دهیم. تنظیماتی که در این قسمت بررسی خواهند شد در ماژول مدیریت کاربران FreePBX قرار دارد، بنابراین برای دسترسی به این قسمت مسیر Admin>User Management را پیمایش می کنیم.

 

وقتی که برای اولین بار وارد این صفحه می شوید تمام گزینه ها رنگ خاکستری دارند که به معنای غیرفعال بودن آن ها است، بنابراین برای فعال سازی و امکان ویرایش اطلاعات مقدار Enabled را بر روی YES قرار دهید.

 

Attachment Format : فرمت فایلی که پس از دریافت فکس برای کاربر ارسال خواهد شد.

 

Store Locally : در صورت فعال بودن این گزینه فکس های دریافتی پس از ارسال به آدرس ایمیل در سرور نیز ذخیره می گردند و برای هر کاربر از بخش کاربری نیز قابل دسترسی هستند.

 

Outgoing Station ID : شناسه یا همان شماره فکس

 

Outgoing Header : تیتری که به ابتدای فایل فکس ارسالی افزوده می شود که به طور معمول نام فرد ارسال کننده می باشد.

 

Coversheet name : اسمی که برای صفحه اصلی ( کاور ) در نظر گرفته می شود.

 

Coversheet Tel : شماره تماسی که بر روی برگه اول فکس های ارسالی شما چاپ خواهند شد.

 

Coversheet Email : آدرس ایمیل که مانند شماره تماس بر روی برگه اول فکس ارسالی چاپ خواهد شد.

 

Email Results : نحوه ارسال و تنظیمات فکس، در صورتی که این مقادیر دست نخورده باقی بمانند سرور از تنظیمات پیش فرض ایمیل سیستم جهت ارسال پست الکترونیکی استفاده می کند.

 

Retries : در صورت نا موفق بودن روند ارسال فکس می تواند تعداد دفعاتی که سیستم برای ارسال مجدد آن تلاش می کند را مشخص کنید.

 

Save : پس از انجام تنظیمات دلخواه خود بر روی گزینه Save کلیک کنید تا تغییرات بر روی سیستم اعمال شوند.

 

 

فعال کردن تنظیمات FAXPRO در FREEPBX برای تماس های ورودی

 

 

تنظیمات تماس های ورودی در FreePBX را قبلا بررسی کرده ایم و تمرکز خود را در این بخش برای قابلیت فکس در تماس های ورودی می گذاریم. از مسیر Connectivity>Inbound Route وارد ماژول تماس های ورودی در FreePBX می شویم.  با کلیک بر روی گزینه و انتخاب گزینه فکس منوی تنظیمات به ما نمایش داده خواهد شد.

 

Detect Faxes : با انتخاب گزینه Yes سرور تماس های ورودی را جهت دریافت فکس پیمایش می کند.

 

Fax Detection Time : مقدار زمانی در تماس های ورودی که FreePBX منتظر دریافت فکس می ماند.

 

Fax Destination : مقصد فایل های فکس را از این بخش انتخاب کنید که می تواند یکی از کاربران سیستم شما باشد. بنابراین پس از دریافت فکس کاربر قادر خواهد بود تا فایل های خود را از پنل کاربری ویژه خود مشاهده کند.

 

Save : با کلیک بر روی گزینه Submit و سپس Apply Changes تنظیمات خود را ذخیره و اعمال کنید.

 

 

 

اتمام تنظیمات FAXPRO در FREEPBX و نحوه استفاده کاربران

 

 

UCP یا همان کنترل پنل کاربران یک نرم افزار تحت وب برای استفاده کنندگان از سیستم تلفنی FreePBX است که امکانات بسیاری برای کاربران خود با توجه به سطح دسترسی هایی که ادمین مشخص می کند مهیا می سازد. قابلیت فکس نیز یکی از مواردی است که پس از فعال کردن برای هر کاربر، امکان مدیریت و کار با ماژول فکس را فراهم می کند.

 

برای ورود به این بخش کافیست آدرس FreePBX را در مرورگر خود وارد کنید پس از ورود به پنل کافیست بر روی گزینه Fax کلیک کنید تا به منوی کامل این بخش دسترسی داشته باشید. یکی از ویژگی های مثبت FreePBX در این قسمت آن است که کاربر می تواند زبان سیستم را به دلخواه خود تغییر دهد. زبان فارسی نیز یکی از زبان های پشتیبانی شده در این قسمت است.

 

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کند آموزش FreePBX  تمام فکس های مربوط به کاربر در لیست پیش رو نمایش داده خواهند شد. کاربر با کلیک بر روی گزینه Send New Fax می تواند یک فکس جدید به هر مقصد دلخواهی ارسال کنید. همچنین در قسمت چپ پنل تمام پوشه های مربوط آمده اند.

 

Inbox : صندوق دریافتی که شامل فکس هایی می شوند که کاربر هنوز آن ها را مشاهده نکرده است.

 

Archived : اسنادی که توسط کاربر مشاهده شده اما حذف نشده اند.

 

Outgoing : اسناد فکسی که سیستم در حال ارسال آن ها است.

 

Sent : فکس هایی که به صورت موفقیت آمیز ارسال شده اند.

 

Failed : فکس هایی که ارسال آن ها موفقیت آمیز نبوده در این قسمت لیست خواهند شد.

 

امیدواریم در این قسمت تمام تنظیمات FaxPro در FreePBX را پوشش داده و شما توانسته باشید سیستم فکس خود را به راحتی راه اندازی کنید.

 

آ



:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

دسترسی به پنل وب ایزابل

 

 

در این قسمت از مجموعه آموزش ایزابل به نحوه دسترسی به پنل وب ایزابل خواهیم پرداخت ، و تمام مشکلاتی که ممکن است مانع دسترسی شما شوند را بررسی خواهیم کرد .  تمام حالت های بازیابی پسورد در ایزابل را نیز بررسی خواهیم کرد . بعد از این آموزش قطعاً به پنل وب دسترسی خواهید داشت.

 

 

باز کردن پنل وب ایزابل

 

 

برای دسترسی به پنل وب شما می توانید IP سرور ایزابل را در مرورگر وب وارد کنید تا به پنل تنظیمات دسترسی داشته باشید . همانطور که در قسمت قبلی از دوره آموزش ایزابل توضیح دادیم ،  پنل وب ایزابل IP سرور را می توانید هنگام نصب تعیین کنید . در صورتی که در هنگام نصب IP سرور را مشخص نکرده باشید سیستم عامل به صورت پیش فرض از DHCP سرور ، IP خواهد گرفت  به هر حال اگر  به هر دلیل IP سرور ایزابل  را نمی دانید کافی است از طریق کنسول به سرور ایزابل  متصل شده و با کاربر root به سیستم وارد شوید .

 

 دوره آموزش ایزابل

 

همانطور که در تصویر بالا می بیند در کنسول URL برای اتصال به سرور ایزابل نمایش داده می شود.

 

 

تغییر IP سرور ایزابل

 

 

در صورتی که از این IP نمی خواهید استفاده کنید و یا می خواهید IP جدیدی به سرور ایزابل بدهید و به صورت کلی به تنظیمات کارت شبکه از طریق کنسول وارد شوید ، کافی است در کنسول ایزابل دستور nmtui را وارد کنید تا به صورت کاملا گرافیکی به تنظیمات کارت شبکه دسترسی داشته باشید.

 

دسترسی به پنل وب ایزابل

 

مانند تصویر بالا به منو Edit a connection رفته و کارت شبکه مورد نظر خود را ویرایش کنید.

 

بعد از انجام تغییرات دستور Service network restart را اجرا کنید تا تغییرات اعمال شود.

 

 

فراموش کردن پسورد ROOT سرور ایزابل

 

 

اگر به خاطر داشته باشید در هنگام نصب ایزابل باید کلمه عبوری برای کاربر root انتخاب میکردیم  . در صورتی که این کلمه عبور را فراموش کرده اید می توانید آن را بازیابی کنید .

 

برای بازیابی پسورد root ایزابل باید به صورت فیزیکی به سرور دسترسی داشته باشید ، سرور را راه اندازی مجدد کنید ، در هنگام بالا آمدن سرور ایزابل با دوره آموزش ایزابل تصویری مانند شکل زیر مواجه می شویم.

با استفاده از کلید Arow Up و Arow Down عملیات boot را متوقف میکنیم روی گزینه اول با زدن کلید e وارد ویرایش تنظیمات  بوت می شویم.

مانند تصویر بالا کلمه ro به معنای Read Only را پیدا کرده و آن را با عبارت rw init=/sysroot/bin/sh جایگزین می کنیم سپس با زدن کلید Ctrl+X وارد حالت Single User Mode  می شویم در این مورد با استفاده از دستورات زیر کلمه عبور جدیدی برای کاربر root انتخاب می کنیم.

chroot /sysroot

passwd با زدن این دستور کلمه عبور جدید و تاییدیه آن را باید وارد کنید

touch /.autorelabel

exit

و در آخر هم با دستور reboot سیستم را راه اندازی مجدد می کنیم و با کلمه عبور جدید وارد می شویم.

 

تا اینجای کار مطمئناً سرور ایزابل شما یک IP دارد و شما از آن مطلع هستید با وارد کردن آن در مرورگر وب وارد پنل وب ایزابل می شوید. در اینجا هم از شما یک نام کاربری و کلمه عبور  می خواهد نام کاربری آن admin و کلمه عبور آن را در هنگام نصب به آن داده اید در صورتی که آن را فراموش کرده اید نگران نباشید می توانیم آن را دوباره بازیابی کنیم.

 

 

بازیابی کلمه عبور در ایزابل

 

 

برای بازیابی کلمه عبور پنل وب ایزابل دو باره باید وارد کنسول سیستم عامل شوید . اما حالا قطعاً IP سرور ایزابل و کلمه عبور کاربر root را می دانیم برای همین دیگر لازم نیست آموزش ایزابل  پای کنسول فیزیکی سرور برویم و می توانیم با استفاده از یک نرم افزار Terminal به سرور ایزابل SSH بزینم در قسمت قبل دوره آموزش ایزابل ، نرم افزار Putty را معرفی کرده بودیم برای این منظور از نرم افزار Putty استفاده می کنیم.

بعد از وارد شدن به کنسول سیستم عامل دستور زیر را در کنسول وارد می کنیم.

 

sqlite3 /var/www/db/acl.db “UPDATE acl_user SET md5_password=’`echo -n voiping|md5sum|cut -d’ ‘ -f1`’ WHERE name=’admin'”

 

با استفاده از این دستور کلمه عبور شما به voiping تغییر می کند ،در این دستور می توانید کلمه voiping را با هر کلمه دیگر که می خواهید به عنوان کلمه عبور استفاده کنید جایگزین نمایید.

 

نکته

در صورتی که می خواهید به پنل وب ایزابل وارد شوید و با پیغام خطای کلمه عبور اشتباه مواجه می شوید و از کلمه عبور خود مطمئن هستید به احتمال زیاد حافظه دیسک شما پر شده است بهتر است مقداری فضا روی دیسک آزاد کنید تا بتوانید بدون مشکل به پنل وب وارد شوید.



:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : fereshteh

آموزش راه اندازی فکس در FreePBX

 

 

یکی از بیشترین پروسه های اداری در شرکت و یا سازمان ها، ارسال و دریافت سند های کاری است. هرچند با گذشت زمان راهکارهای کارآمدتر و سریعتری ارائه شدند اما فکس  راه اندازی فکس Fax در FreePBX همچنان جایگاه و محبوبیت خود را از دست نداده است. امروزه شما کمتر سازمانی را مشاهده می کنید که از بستر های فناوری اطلاعات در کسب و کار خود استفاده نکند.

 

سیستم تلفنی تحت شبکه یا همان ویپ ( VoIP ) یکی از این راهکار های جذاب است که می تواند به همراه فناوری فکس به صورت یکپارچه کار کند. در این مطلب از سری دوره آموزش FreePBX قصد داریم به نحوه  راه اندازی فکس در FreePBX بپردازیم.

 

مطلبی که پیش رو دارید ابتدا نگاهی کوتاه به نحوه کارکرد فکس در شبکه های کامپیوتر خواهد داشت ، سپس سناریو راه اندازی فکس در FreePBX را تعریف می کنیم و در ادامه روش های مختلف پیاده سازی را با همه جزئیات آموزش خواهیم داد.

 

 دوره آموزش FreePBX

 

 

فکس در شبکه های کامپیوتری چگونه کار می کند؟

 

 

بیایید قبل از شروع، گفت و گویی کوتاه درباره فکس در بستر شبکه داشته باشیم. پروتکل T38 نحوه تبادل داده های فکس در شبکه های کامپیوتری را مشخص می کند. نیاز وجود این پروتکل به این دلیل که ترافیک دیتای فکس نمی تواند مانند بسته ( Packet ) های تماس های صوتی به یک صورت در شبکه تبادل شود آموزش FreePBX  احساس می شد. اما واقعا این پروتکل چگونه کار میکند؟

 

فرض کنید یک سند را می خواهید از طریق یکی از خطوط شهری خود به یک شماره ارسال کنید، این پروتکل ابتدا از سند شما یک تصویر با فرمت TIFF می سازد، سپس این عکس را به آسانی از طریق شبکه به دستگاه مقابل که می تواند یک گیتوی آنالوگ باشد ارسال می کند. گیتوی شما این عکس را مجدد به سیگنال آنالوگ تبدیل کرده و به سمت خطوط شهری هدایت می کند.

 

امروزه اغلب گیتوی ها و ATA های موجود بازار که محصول شرکت های معروف تولید کننده تجهیزات هستند، از این قابلیت پشتیبانی میکنند. بنابراین شما با خاطری آسوده می توانید از این ویژگی در سیستم تلفنی خود استفاده کنید.

 

حتی اگر دستگاه گیتوی شما از پروتکل T38 پشتیبانی نمی کند و یا قصد این را دارید تا از دستگاه فکس فیزیکی خود استفاده کنید جای نگرانی وجود ندارد، ما برای شما راهکاری مفید در این زمینه داریم پس در ادامه با همراه باشید.

 

 

روش های راه اندازی فکس در FREEPBX

 

 

سه روش مختلف برای راه اندازی فکس در FreePBX وجود دارد که عبارتند از:

خرید و نصب ماژول تجاری FaxPro از بخش ماژول های غیررایگان FreePBX

نصب و راه اندازی نصب فکس Fax در FreePBX نرم افزار هایلا فکس به صورت مستقیم بر روی سرور

استفاده از گیتوی یا ATA از نوع FXS به عنوان یک داخلی در FreePBX ( Pass Through )

دریافت فکس و ارسال به آدرس ایمیل با ماژول رایگان فکس

ماژول FaxPro به شما امکان استفاده از تمام قابلیت های فکس در FreePBX را می دهد، به صورتی که کاربران می توانند در محیط کاربری مستقل خود امکان ارسال و دریافت فکس را داشته باشند. هرچند که راه اندازی این روش هزینه ای حدود ۱۵۰ دلار برای شما خواهد داشت.

 

نصب نرم افزار هایلافکس نیز به عنوان یک راهکار برای راه اندازی فکس در FreePBX استفاده می شود، اما تنظیم و نصب این نرم افزار دشواری های خود را خواهد داشت به این ترتیب می بایست تجربه ی اولیه در محیط های پایه لینوکس داشته باشد.

 

پیاده سازی با استفاده از روش سوم شاید یکی از آسان ترین روش ها برای راه اندازی فکس در FreePBX باشد هرچند که ما هر سه روش نصب را در دوره آموزش FreePBX بررسی خواهیم کرد اما در ادامه نحوه راه اندازی به روش سوم را آموزش خواهیم داد.

 

 

سناریو راه اندازی فکس در FREEPBX

 

 

می خواهیم  با استفاده از سیستم تلفنی FreePBX پیغام های فکسی که از طریق خطوط شهری دریافت می شوند، به دستگاه فکس فیزیکی که می تواند یک ATA یا گیتوی FXS باشد ارسال کنیم. همچنین می توانیم برای ارسال اسناد از طریق همین روش، با استفاده از دستگاه فکس به مقصود خود برسیم.

 

لازم به ذکر است این نوع از پیاده سازی، رایگان و آسان ترین روش راه اندازی فکس در  FreePBX است، می توانید دریافت فکس را برای کاربران در پنل کاربری خود داشته باشید. بنابراین چنانچه تمایل به راه اندازی به این روش دارید به دوره آموزش FreePBX ما مراجعه کنید.

 

 آموزش راه اندازی فکس در FreePBX

 

 

تنظیمات دریافت فکس در FREEPBX

 

 

جهت شروع مراحل راه اندازی فکس در FreePBX ابتدا وارد مسیر Setting>Fax Configuration می شویم. حال همه تنظیمات را با هم بررسی می کنیم.

 

Default Fax header : در صورت تشخیص فکس توسط FreePBX و نیاز به ارسال آن به مقصدی مانند ایمیل این تیتر به ابتدای سند شما اضافه خواهد شد.

 

Default Local Station Identifier : شماره فکس در سیستم تلفنی خودتان که می تواند یک داخلی فکس باشد.

 

Outgoing Email address : آدرس ایمیلی که هنگام  دوره آموزش FreePBX ارسال اسنادی که فکس شده اند به عنوان فرستنده نمایش داده می شود.

 

Email address : آدرس پست الکترونیکی ای که فکس به آن ارسال خواهد شد.

 

Error Correction Mode : فعالسازی قابلیت تصحیح خطاها در تبادل اطلاعات فکس که پیشنهاد می کنیم فعال باشد.

 

دو پارامتر Minimum transfer rate و Maximum transfer rate میزان حداقل و حداکثر سرعت تبادل اطلاعات فکس است که پیشنهاد می کنیم تا زمانی که اشراف کافی به این مقادیر ندارید تغییری در اعداد این قسمت ندهید.

 

Default Paper Size : اندازه کاغذی است FreePBX به عنوان فایل خروجی فکس ایجاد می کند.

خب تا این مرحله تنظیمات پایه ای برای راه اندازی فکس در FreePBX را انجام داده ایم، حال وقت آن رسیده تا به FreePBX بگوییم قابلیت فکس در کدامیک از مسیر های ورودی فعال باشد. بنابراین وارد مسیر Connectivity>Inbound Routes  می شویم.

 

همانطور که مشاهده می کنید لیستی از تمام تنظیم تماس های ورودی در FreePBX قابل مشاهده هستند. به ازای هر خطی ورودی که می خواهید قابلیت فکس را فعال کنید بر روی گزینه کلیک کنید. از لبه ی Fax وارد تنظیمات فکس می شویم.

 

Detect Faxes : با فعال کردن این گزینه به سیستم اجازه می دهیم در این مسیر از تماس های ورودی سیگنال های فکس را پیمایش کند.

 

Fax Detection type : نوع شناسایی سیگنال های فکس که می تواند از نوع آنالوگ ( خطوط شهری ای که به وسیله کارت متصل هستند ) یا دیجیتال ( سیگنالیگ SIP ) باشد.

 

Fax Ring : اگر این گزینه را فعال کنید هنگام شناسایی فکس صدای زنگ پخش خواهد شد، پیشنهاد می کنیم این گزینه غیرفعال باشد.

 

Fax Detection Time : مدت زمانی که FreePBX برای پیدا کردن سیگنال های فکس تلاش می کند. می توانید از مقدار پیشفرض استفاده کنید.

 

Fax Destination : در صورت شناسایی فکس، سند را به مقصد دلخواه هدایت می کند.

 

قبل از انجام این موارد یک داخلی در سیستم ایجاد و بر روی گیتوی یا ATA خود تنظیم کنید، سپس از این بخش مقصد فکس را، داخلی مورد نظر قرار دهید. برای روشن تر تنظیمات فکس Fax در FreePBX  شدن موضوع به تصویر زیر که نمونه ی یک تنظیم ساده است دقت کنید.

سعی کرده ایم تمام مراحل را به صورت کامل بررسی و مباحث را پوشش داده باشیم تا بتوانید فکس خود را با استفاده از این روش راه اندازی کنید. همچنین می توانید با ورود به بخش آموزش FreePBX روش های دیگر فکس و یا مطالب با موضوعات دیگری را مطالعه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 شهريور 1396 | نظرات ()